Понедельник, 29.04.2024
Рефераты на отлично
Меню сайта
Категории рефератов
Аудит
Банковское дело
БЖД
Биология
Бухгалтерский учет
Военная кафедра
География
Государственное управление
Иностранные языки
История
Информатика
Культура
Литература
Логика
Маркетинг
Музыка
Педагогика
Политология
Право
Психология
Религия
Социология
Философия
Финансы
Экология
Экономика
Наш опрос
На какую тематику рефератов нужно побольше
Всего ответов: 603

Главная » Статьи » Педагогика

Фізичне виховання у середніх спеціальних навчальних закладах

ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ ЯК ПРЕДМЕТ НАВЧАЛЬНОГО ПЛАНУ

Підготовка кваліфікованих робітників у професійно-технічнихнавчальних закладах здійснюється за навчальними планами, що затверджується 
Державним комітетом Ради Міністрів СРСР з професійно -технічної освіти. 
Навчальний план-документ, що визначає склад навчальних дисциплін, кількістьгодин, що відводяться на їхнє вивчення, а також систему проходження дисциплін зароків навчання. Передбачені навчальними планами загальноосвітні таспеціальні дисципліни, в тому числі і фізичне виховання, покликанізабезпечити 'підготовку для народного господарства «всебічно розвинених,технічно освічених і культурних молодих кваліфікованих робітників,володіють професійною майстерністю, що відповідають вимогам сучасноговиробництва, науково-технічного прогресу і перспектив їх розвитку »
(ст. 31 Основ законодавства Союзу РСР і союзних республік про народнуосвіту). Місце і значення фізичного виховання як навчального предметавизначаються загальносоціальні і професійно-прикладними завданнями. 
Організовуючи навчальний процес, керівники та викладачі фізичноговиховання повинні мати чітке уявлення про спрямованість та завданняфізичного виховання як обов'язкової навчальної дисципліни 'впрофесійно-технічних навчальних закладах. 
Фізичне виховання-органічна складова частина загальної системи навчанняі виховання, воно має сприяти як загального, так і спеціальнимрозвитку фізичних якостей учнів відповідно до вимогосвоюваної професії.

Оздоровчі функції фізичного виховання як предмета навчальногоплану визначені Основами законодавства Союзу РСР і союзних республік проохороні здоров'я та Основами законодавства Союзу РСР і союзних республік пронародну освіту. У цих документах охорона здоров'я населеннярозглядається як обов'язок всіх державних органів, підприємств,установ і організацій.

Законодавством Союзу РСР і союзних республік про народну освіту,постановою ЦК КПРС і Ради Міністрів СРСР від 17 січня 1972 «Провведення нового Всесоюзного фізкультурного комплексу «Готовий до праці таоборони СРСР »визначено загальні соціальні вимоги до фізичноговихованню як предмета навчального плану.

У законодавстві про народну освіту зазначається, що одна з цілейнародної освіти-підготовка фізично здорових людей, здатнихуспішно працювати в різних галузях господарського та соціально -культурного будівництва, брати активну участь у громадському ідержавній діяльності, готових самовіддано захищати соціалістичну 
Батьківщину.

ЦК КПРС і Рада Міністрів СРСР у зв'язку з введенням нового комплексу ГТОвказали на необхідність поліпшення професійної та військово-прикладноїфізичної підготовки молоді, більш широкого застосування засобів 
'фізичного виховання в системі організації праці, відпочинку і ввиховній роботі з молоддю.

В професійно-технічних училищах навчаються юнаки та дівчатавіці 15-18 років, який характеризується поступальним розвиткоморганізму. У зв'язку з цим найважливіше завдання фізичного виховання --сприяти правильному гармонійному розвитку форм і функцій зростаючогоорганізму.

Навчально-виробнича діяльність учнів часто пов'язана знедостатньою руховою активністю, що може призвести до деякогоослаблення функцій серцево-судинної, дихальної та м'язової систем. 
Фізичне виховання покликане 'забезпечити нормальний руховий режим,збереження здоров'я і високу працездатність учнів протягом усіхроків навчання. 
Програма фізичного виховання учнів професійно-технічнихучилищ - державний документ, що визначає обсяг знань, умінь інавичок, а також рівень фізичної підготовленості, якими повинніоволодіти учні за час навчання в училищі. Основу її змістускладає III ступінь Всесоюзного фізкультурного комплексу ГПО «Сила імужність ». Цією ступенем комплексу передбачено вдосконаленняфізичної підготовленості молоді до повсякденної трудової діяльності іслужбі у Збройних Силах СРСР. 
Відповідно до загальносоціальні і професійними вимогамиосновними завданнями фізичного виховання учнів професійно -технічних училищ є: сприяння гармонійному розвитку зростаючого організму учнів;організація рухового режиму, необхідного для збереження і зміцненняздоров'я, підтримання високої працездатності; формування спеціальних знань, умінь і життєво необхіднихрухових навичок і фізичних якостей, що забезпечують готовністьучнів до майбутньої трудової діяльності та захисту Батьківщини; розвиток необхідних для обраної професії фізичних і психічнихякостей, рухових навичок; спортивне вдосконалення учнів в обраному виді спорту; сприяння формуванню радянського патріотизму, 'колективізму,свідомої дисципліни, комуністичного ставлення до праці, навчання,суспільної власності та інших якостей радянської людини; виховання звички до систематичних занять фізичними вправами івпровадження у побут учнів масових видів фізичної культури і спорту;виховання організаторських навичок з метою підготовки учнів догромадській роботі з фізичної культури і спорту. 
В професійно-технічних училищах фізичне вихованняздійснюється протягом усіх років навчання в режимі навчального дня і впозанавчальний час. Передбачені планові навчальні заняття з фізичноговиховання складають основу всієї роботи. з фізичного виховання. Відякості їх проведення залежить успіх роботи з фізичного вихованняучилища в цілому. 
У програмі з фізичного виховання передбачені навчальні заняття 
. наступним основних розділів: теоретична підготовка; загальна фізична 
. підготовка; професійно-прикладна фізична підготовка. Криється того,програмою передбачається організація занять спортом у позанавчальнийчас. 
Початкову 'військову підготовку, навчання з цивільної оборони істрілецьку підготовку по комплексу ГТО здійснюють викладачі іншихспеціальних навчальних дисциплін спільно з представниками суспільства ДОСААФ. 
Теоретична підготовка. У процесі навчання учні повинні отриматитеоретичні знання з таких питань: загальні відомості про радянськефізкультурному русі і організації фізичного виховання вдержавній системі професійно-технічної освіти;гігієнічні основи фізичного виховання; фізична культура в трудовійдіяльності; теоретичні знання з гімнастики, легкої атлетики,спортивних ігор, плавання. 
Загальні відомості про радянський фізкультурному русі та організації фізичноївиховання в державній системі професійно-технічногоосвіти викладаються у темах «Фізична культура і спорт в СРСР», 
«Фізичне виховання в професійно-технічному училищі».

Ці теми розкривають соціальне значення та основні завдання масовогофізкультурного руху, висунуті Комуністичною партією і Радянськимурядом на сучасному етапі; організацію фізичного виховання в 
СРСР і в державній системі професійно-технічної освіти;суспільне і державне значення Всесоюзного фізкультурного 
'комплексу «Готовий до праці й оборони СРСР» - основи фізичного вихованнянаселення нашої країни; зміст єдиної Всесоюзної спортивноїкласифікації; роль радянських спортсменів у міжнародних змаганнях іборотьбі за мир і дружбу між народами різних країн.

Теоретичні відомості про гігієнічних основи фізичного вихованнярозкриваються в темах «Особиста і громадська гігієна», «Гігієнічнагімнастика ». 
Знання гігієнічних основ фізичного виховання має важливе значеннядля організації здорового способу життя учнів і впровадження фізичноїкультури в їх побут. Дотримання правил особистої гігієни, раціонального режимунавчання і відпочинку, систематичні заняття фізичними вправами в побуті --обов'язкова умова успішного вирішення завдань фізичного виховання,передбачених програмою. Отримані знання необхідно закріпити напрактичних заняттях, пов'язати їх із загальними гігієнічними вимогами, 
'пред'являються учням у навчальній. і виробничої діяльності.

Про фізичну культуру в трудовій діяльності розповідається в темі 
«Виробнича гімнастика». Теоретичні знання з цієї теми необхідноповідомляти стосовно особливостей майбутньої спеціальності учнів ізакріплювати в процесі практичних занять, під час проведення вступноїгімнастики та фізкультурної паузи. 
Даючи теоретичні знання з окремих видів загальної фізичноїпідготовки, учнів слід познайомити з основами техніки різних видівспорту, профілактикою травматизму, з інвентарем і правил догляду за ним. 
Теоретичні знання разом з практичними навичками з видів спорту повиннісприяти спортивного вдосконалення в обраному виді спорту івпровадження фізичних вправ в 'побут учнів. 
. Методи повідомлення теоретичних знань (лекції, бесіди, теоретичнівідомості в процесі занять фізичними вправами) встановлюютьсякерівниками фізичного виховання.

Загальна фізична підготовка. Вона становить головний зміст занятьфізичними вправами у профтехучилищах. 
Основними видами загальної фізичної підготовки є гімнастика, легкаатлетика, лижна підготовка, плавання, туризм та спортивні ігри. Треба матина увазі, що заняття з гімнастики, легкої атлетики, лижної підготовки таспортивних ігор являють собою єдиний процес фізичного виховання. 
Гімнастика - один з основних засобів загальної фізичної підготовки, здопомогою якого вирішується великий 'коло завдань: формується правильнапостава, удосконалюються координація рухів, сила м'язів, гнучкість,вестибулярна стійкість, м'язова чутливість і ін 
Гімнастика - це ціла школа рухів. За допомогою гімнастичних вправзабезпечується спеціальна фізична підготовленість для успішноговиконання програмних вимог з легкої атлетики, лижної підготовки таін Гімнастика також відіграє велику роль у професійно-прикладноїфізичної підготовки учнів. 
Разом з тим заняття гімнастикою недостатньо впливають на органикровообігу і дихання, на функції серцево-судинної та дихальноїсистем. Тому її слід застосовувати у поєднанні з іншими видамифізичних вправ. 
Програма з гімнастики включає стройові і Загальнорозвиваючі вправи (безпредметів і з предметами, на гімнастичній стінці і лавці), вправив рівновазі, лазінні, вправи спортивної гімнастики, елементиакробатики. Легка атлетика має великі оздоровче і прикладнезначення, її види включені в комплекс ГТО. 
Легка атлетика в навчальній роботі в ПТУ сприяє більш успішномувиконання учнями вимог програм з лижної підготовки і плавання,заповнює недоліки в різнобічної, фізичної підготовки за іншимивидів спорту і в першу чергу гімнастики та плавання. 
Програма з легкої атлетики включає спеціальні підготовчівправи, ходьбу, біг на короткі та середні дистанції, стрибки в довжину івисоту з розбігу, штовхання ядра, метання гранати. 
Лижна підготовка. У програмі фізичного виховання лижної підготовкивідводиться значне місце. При ходьбі на лижах втягується в роботу весьруховий апарат, зміцнюється м'язова система, особливо ніг, плечовогопояса, тулуба і черевного преса. Крім того, розвиваються витривалість,вестибулярна стійкість, здатність орієнтуватися в просторі,підвищується загартованість організму. 
Лижної підготовці сприяють попередні заняття іншими видамифізичної підготовки і в першу чергу гімнастикою, легкою атлетикою. 
При цьому особливе значення має розвиток загальної витривалості. 
Програма лижної підготовки включає в себе спеціальні підготовчівправи, стройові вправи з лижами і на лижах, вивчення технікилижних ходів, підйомів, спусків, гальмувань і поворотів, відомості проматеріальної частини та правила догляду за лижним інвентарем.

/
Спортивні ігри. Серед різних засобів фізичного виховання учнівпрофтехучилищ певне місце Наймають спортивні ігри. 
У програмі передбачено заняття однієї якої-небудь спортивної грою 
(баскетболом, волейболом, футболом, ручним м'ячем). Викладачі можуть самівибрати спортивну гру, для культивування якої в училищі найбільшсприятливі умови. Спортивні ігри розвивають витривалість, швидкість іспритність;підвищують емоційність, сприяють щеплених. інтересу до фізичнихвправ, спорту; виховують почуття колективізму, організованість,дисципліну, вміння підпорядкувати особисті інтереси інтересам колективу та іншіякості. 
Спортивні ігри мають важливе значення і для нормального дозвілля іактивного відпочинку, сприяють найбільш ефективного виконання програмнихвимог по інших основних розділів фізичного виховання. 
Плавання. Заняття плаванням сприяють правильному і гармонійномурозвитку форм тіла, виховання витривалості. Тривалі фізичні навантаженняпри горизонтальному положенні тіла у воді рівномірно розвивають м'язи,формують правильну поставу. Плавання значно впливає на тренуванняфізіологічних механізмів теплорегуляції, сприяючи загартовуванняорганізму. 
Навчання плавання має велике прикладне значення і сприяєвпровадженню фізичної культури в побут учнів. 
Програма з плавання включає в себе спеціальні підготовчівправи, навчання техніці плавання кролем на грудях і на спині;додатково також передбачено вивчення плавання брасом на грудях. 
У зв'язку з тим що на плавання програмою виділено обмежену кількістьгодин, головним є навчання техніці плавання і 'підготовка довиконання нормативів комплексу ГПО. 
Туризм. Заняття туризмом має велике оздоровче, виховне іприкладне значення. Туристські походи проводяться у позанавчальний час - ввихідні дні за спеціальним планом. Вони можуть бути піші, на лижах івелосипедах. Дальність походів визначається залежно від способупересування. Туристські групові походи проводяться з активнимпересуванням по всьому маршруту. 
Туризм надає широкі можливості для вивчення минулого ісьогодення нашої Батьківщини, виховує почуття радянського патріотизму. 
Заняття цим видом спорту привчають учнів до тривалих фізичнимнапруженням. Оволодіння навичками туризму та прищеплення інтересу до туристськимпоходам сприяють впровадженню цього цінного засоби фізичноговиховання в побут учнів. 
Професійно-прикладна фізична підготовка. Цей вид фізичноїпідготовки - одна з обов'язкових розділів програм.

ОСНОВИ МЕТОДИКИ ПРОФЕСІЙНО-ПРИКЛАДНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ


Професійно-прикладна фізична підготовка в профтехучилище -спеціалізований процес фізичного виховання, який здійснюється з урахуванням;специфічних особливостей і вимог даної професії. 
За останній період роль такої підготовки у системі професійно -технічної освіти значно зросла. Це пояснюється тимиякісно н?? вимі вимог, які висуває сучасневиробництво до робочого в умовах науково-технічної революції. 
Сучасне виробництво оснащується новітніми машинами та обладнанням. 
Механізація та автоматизація виробничих процесів все більшезвільняє людину від важкої фізичної праці. Переважнимфізичною працею стає праця середньої та легкої тяжкості.

породжуючи цілий ряд нових професій і нових особливостей трудовоїдіяльності, технічний прогрес висуває все більш високі вимогидо якості загальноосвітньої, спеціальної (за професією) та фізичноїпідготовки майбутніх робітників.

Характерним для рухової діяльності 'за сучасних формах праці,пов'язаної з керуванням складною технікою, є швидкість і точністьдій (точність по мікро інтервалами часу, м'язовим зусиллям іпросторовим характеристикам). Робочі дії часто зв'язані зшвидким сприйняттям обстановки, переробкою за короткий проміжок часуотриманої інформації і невідкладним реагуванням. 
Все це висуває великі вимоги до центральної нервової системи,особливо до її механізмам координації рухів, до руховому,зоровому, вестибулярному та інших аналізаторів. 
Разом з тим є ще чимало професій, де успішне виконання робочихоперацій неможливо без високого розвитку сили, витривалості і ряду іншихфізичних якостей. До таких професій належать професії робітників -монтажників і експлуатаційників, зайнятих у будівництві та на обслуговуваннівисотних промислових, транспортних і житлових об'єктів, шахтарів та ін 
Багато видів професійної діяльності пов'язані з впливами наорганізм працюючого різних зовнішніх умов (висока температуранавколишнього середовища, прискорення, вібрація, емоційна напруга, тривалеперебування в одноманітній робочій позі і ін.). Наприклад, встановлено, що уробочих гарячих цехів металургійних підприємств великим напрузісхильні терморегуляторний апарат, серцево-судинна і м'язовасистеми. У мартенівських, конверторних цехах трудові операції виконуютьсяпри різкому перепаді температур у зимовий період (від +22, +24 ° С до -6, -8 ° 
С), при високій температурі влітку (+45, +50 ° С), підвищеної швидкостіруху повітря (2,5-3 м/с), в деяких випадках-при інтенсивному тепловомуопроміненні. 
У специфічних умовах протікає трудова діяльність монтажниківбудівельних конструкцій, електромонтерів з монтажу та експлуатації лінійелектропередач, контактних електричних мереж на залізницях і рядуінших професій. Більшість робочих операцій вони виконують на висоті зобмеженою площею опори, що пов'язане з небезпекою падіння. Томунеобхідний безперервний контроль за станом власного тіла впросторі. 
Висота - значний фізіологічний подразник. Перебування людинина висоті з обмеженою площею опори може служити причиноюемоційної напруженості (боязнь висоти), особливо у молодих робітників зневеликим виробничим стажем і не пройшли спеціальної фізичноїпідготовки за професією.

Таким чином, професії розрізняються з психофізіологічниххарактеристикам та умовам праці і, отже, висувають різнівимоги до фізичної підготовленості людини причини зумовлюютьпрофілювання процесу фізичного виховання в профтехучилищах призбереженні провідного значення загальної фізичної підготовки. 
Вимога профілювання педагогічного процесу знайшло своє відображення впрограмі з фізичного виховання учнів професійно-технічнихучилищ. Один з розділів програми складає професійно-прикладнафізична підготовка. Її місце у навчальному процесі в кожному училищевизначається специфікою тієї професії, з якої готують робочі кадри. 
Сутність професійно-прикладної фізичної підготовки полягає вспрямованості педагогічного процесу на поглиблений розвиток в учнівфізичних і психічних якостей і рухових навичок, особливо важливихдля. підвищення ефективності професійного навчання і забезпечення вНадалі високою і стійкої професійної працездатності. Загальнарізнобічна фізична. підготовка складає основу і професійно -прикладної фізичної підготовки.

У програмі з фізичного виховання зазначені такі задачі прикладноїфізичної підготовки учнів професійно-технічних училищ: 
- Розвиток в учнів фізичних якостей, особливо важливих для даноїпрофесійної діяльності; 
- Формування і вдосконалення допоміжне-прикладних руховихнавичок; 
- Підвищення стійкості організму до зовнішніх впливів умов праці; 
- виховання в учнів специфічних вольових та інших психічнихякостей. 
Зазначені завдання мають вирішуватися в єдності з загально-виховні тапрофесійно-освітніми. Конкретизувати їх слід з урахуваннямособливостей професії.

Засоби професійно-прикладної фізичної підготовки. В якостікоштів прикладної фізичної підготовки використовують головним чиномфізичні вправи, що відображають особливості майбутньої трудовоїдіяльності. Залежно від методичної організації, від обсягу,інтенсивності виконання та інших умов одні й ті ж вправи можутьдавати різний тренувальний ефект. Виходячи з цього кошти прикладноїфізичної підготовки систематизують в групи з їх переважногозначенням для вирішення 'конкретних. педагогічних завдань. 
Для розвитку професійно важливих фізичних якостей застосовуютьвправи на швидкість, силу, загальну, швидкісну та силову витривалість, накоординацію рухів та ін Це головним чином вправи з основноїгімнастики, з різних видів легкої атлетики, спортивних ігор, важкоїатлетики та ін За допомогою них можна зміцнити м'язи, на які припадаєнайбільша фізичне навантаження, додатково розвинути фізичні якості,необхідні тією чи іншою професією. 
Для формування і вдосконалення допоміжне-прикладних навичокзастосовують так звані природні утворення (стрибки, метання, лазіння,плавання), вправи з прикладного туризму та ін Підвищити стійкістьорганізму до несприятливих впливів зовнішнього середовища можна, застосовуючивідповідні вправи, які не тільки вдосконалюють будь-якеякість, але й одночасно дають неспецифічний тренувальний ефект. 
Наприклад, стійкість до перегрівання можна підвищити вправами,супроводжуються значним теплоутворення: тривалим бігом,інтенсивним пересуванням на лижах, ковзанах, спортивними іграми,фехтуванням.

Для вдосконалення психічних-вольових якостей, уваги, реакції насигнали, сприйняття простору, часу, м'язових зусиль і інших --велике значення мають використовувані направлено фізичні вправи ізаняття певними видами спорту. При цьому вплив останніх на розвитокпсихічних якостей неоднаково. Специфіка кожного конкретного виду спортувизначає активність відповідних психічних функцій і ступінь їхпрояви. Наприклад, бокс, спортивні ігри виробляють точність часуреакції на об'єкт, що рухається, швидкість рухової реакції; гімнастика ввеликою мірою розвиває точність м'язових зусиль при дії руками іін

Удосконалюванню вольових якостей сприяють заняття всіма видамиєдиноборств, спортивними іграми, стрибками у воду, гімнастичнимивправами, пов'язаними з елементами небезпеки та ін

У зміст професійно-прикладної фізичної підготовки входитьтакож вивчення теоретичного матеріалу з такими основних питань:сутність і завдання професійно-прикладної фізичної підготовки;особливості і вимоги професії фізичним якостям, а також до руховим учнів; характеристикаприкладних вправ і видів спорту, що використовуються для цього. видупідготовки; організація професійно-прикладної фізичної підготовки;навчальні нормативи.

Структура та методичні основи професійно-прикладної фізичноїпідготовки. Професійно-прикладна фізична підготовка будується вєдність із загальною фізичною підготовкою. Необхідність органічногопоєднання того і іншого виду підготовки визначається об'єктивнимизакономірностями функціонування і вдосконалення організму учнів.

Загальна фізична підготовка служить передумовою для спеціалізованогопедагогічного процесу; разом з тим її треба здійснювати іпаралельно зі спеціалізацією. У цьому випадку окремі професійноважливі якості розвиваються ефективніше.

Отже, обидва види фізичної підготовки повинні складатидієву систему заходів з фізичного виховання з певноїпрофесійною спрямованістю.

Суттєвим моментом у визначенні такої системи є правильнийпідбір її коштів. Засоби як загальної, так і професійно-прикладноїфізичної підготовки слід підбирати виходячи з поставлених завдань та зурахуванням закономірностей переносу! тренованості. Врахувати ці закономірності 
- Значить забезпечити! можливо більше позитивний вплив вправ нарозвиток професійних якостей і навичок, професійнупрацездатність.

Фізична підготовка, організована поза зв'язку зі специфікою праці, незавжди сприяє оволодінню професійною майстерністю і навіть можеускладнити формування професійних якостей і навичок в силу такзваного негативного перенесення тренованості.

Наприклад, у боксерів і футболістів, рухи яких відрізняються великоюрізкістю, спостерігаються утруднення у виконанні плавних 'і тонкокоординованих (дозувальних) рух. особливо на початковому етапіпрофесійного навчання.

Під перенесенням фізичної тренованості розуміють позитивне абонегативний вплив фізичних вправ на ті чи інші видидіяльності людини.

Існує багато видів переносу тренованості, оскільки відбуваютьсяадаптаційні зміни якісно різні і відображають різноманіттявзаємодії процесів в організмі і зовнішнього середовища.

У фізичному вихованні з професійною спрямованістю особливо важливовраховувати такі види переносу тренованості, як однонаправлений 
(однорідний) перенесення якостей; перенесення якостей, набутих під час роботим'язів одного боку тіла, на працездатність симетричних м'язівпротилежного боку тіла; перенесення ефекту фізичного тренування настійкість організму до дії ряду несприятливих факторів зовнішньогосередовища;перенесення навичок при їх функціонування. Однонаправлений перенесення якостейспостерігається в межах однотипних функціональних проявів. Так, уучнів, які займалися баскетболом, волейболом і настільним тенісом, булавиявлена досить висока рухливість основних нервових процесів швидкістьзорового розрізнення та тактильна чутливості що позитивновпливало на освоєння професії збирача годинникових механізмів.

Інший вид перенесення якостей полягає в тому, що при тренуванні роботі м'язіводного боку тіла збільшується працездатність симетричних НЕвправлятися м'язів. Завдяки цьому перенесення;) досягається. Приріст сили,швидкості рухів, витривалості (в середньому 70-80%) і, крім того, підвищенням'язового тонусу поліпшення координації рухів та ін Використанняможливостей механізму такого перенесення, зокрема для розвиткукоординації робочих рухів, являє собою один з методичних шляхіву вдосконаленні професійних якостей і може знайти своєпрактичне застосування в прикладної фізичної підготовки, наприклад, принавчанні професіям складальників точних приладів та апаратури.

Вище зазначалося, що підвищення стійкості, організму чоло -століття до дії несприятливих факторів зовнішнього середовища можна забезпечитишляхом використання відповідного механізму перенесення ефекту фізичноїтренування. Однак варто підкреслити, що підвищена опірністьорганізму, досягнута в результаті тренування, вимагає для свого розвиткусистематичних вправ протягом тривалого часу (декількамісяців). 
Перенесення при функціонуванні сформованих навичок характеризується,здатністю застосувати їх в інших, умовах, що змінилися. Мова тут 'йде проприкладних навички, якими оволодівають учні в процесі фізичноговиховання з метою подальшого їх 'застосування як «фонових»' у трудовійдіяльності (наприклад, навичках лазіння у робітників-будівельників). 
Встановлено, що зі збільшенням міцності, стабілізації руховогонавички зростає його позитивний і слабшає негативний перенос. 
Позитивний перенос при функціонуванні знаходиться також в прямійЗалежно від гнучкості, пристосувальне і, отже,переключаемости виробленого рухового навику. У силу зазначеної зв'язкуваріативність умов навчання, що здійснюється на етапі вдосконалення,сприяє подальшому переносу умінь і навичок. 
Отже, облік закономірностей переносу тренованості - необхідна умоваобгрунтованого підбору засобів професійно-прикладної фізичноїпідготовки для спрямованого розвитку організму. Свідоме управлінняпроцесами перенесення дозволяє успішніше вирішувати поставлені завдання. 
При підборі засобів професійно-прикладної фізичної підготовкинеобхідно виходити з критерію односпрямованість впливу нафункціональні системи організму спеціальних вправ і конкретногопроцесу праці та її умов, а також критерію безпосереднійпрікладность досліджуваних форм рухів для даної професійноїдіяльності. Останній критерій враховується при підборі вправ дляформування допоміжне-прикладних рухових навичок. 
Підбір засобів на основі виділених критеріїв буде як би моделювати 
( 'відтворювати) робочі навантаження, ситуації виконання дій, окремідопоміжне-прикладні форми рухів та умови діяльності, властивіконкретної професії. 
Однак такий підбір засобів та їх використання аж ніяк не означаєімітацію трудових рухів в цілому або за елементами. 
Застосування критеріїв підбору спеціальних засобів вимагає точних знаньпсихофізіологічних особливостей конкретної професійної діяльностій зумовлюють їх причин. 
У процесі трудової діяльності всі системи організму людини приходятьв стан активності. Однак кожен трудовий процес характеризуєтьсяпереважним напругою певних функціональних систем: коркових іпідкоркових механізмів центральної нервової системи, вегетативних функцій,певних груп м'язів і т.д. У результаті цього функціональні системиорганізму не однаковою мірою беруть участь у процесі праці, що і приводитьдо утворення специфічних структур психічних і фізичних якостей упредставників різних професій. Всі специфічні якості, що входять дотакі структури, прийнято називати професійними. Причому в кожнійструктурі якостей (здібностей) виділяють ведучі - центральні ланки,яким належить вирішальна роль у забезпеченні високої працездатності тадосягнення професійної майстерності.

Для розкриття закономірностей формування структури професійних якостей важливе значення має дослідження специфічного впливу об'єктивних факторів праці на організм людини. При цьому треба взяти до 
'увагу як позитивні фактори, що тренувальних дій, так і негативні, які в гігієні праці відносять до категорії 
«професійних шкідливих».

Вихідним у такому аналізі є положення про єдність, нерозривному взаємозв'язку суб'єктивних та об'єктивних сторін праці.

Фізіологічні та інші зміни в організмі людини специфічні і залежать від характеру виконуваної роботи і 'впливу особливих зовнішніх умов. 
Облік даного факту має принципово важливе значення для правильного здійснення прикладної фізичної підготовки.

Поняття «характер трудових рухових дій» - узагальнююче. Воно відображає, перш за все, функціональний зміст праці та пов'язані з ним 
(через технологію виробництва і апаратурне оформлення) найістотніші специфічні особливості робочих прийомів (дій). Прийоми представляють собоюконкретні об'єктивні чинники, що зумовлюють різний вплив на організм людини в процесі праці.

До специфічних особливостей робочих прийомів (дій) відносяться: тип рухів (що піднімають, опускають, натискні, обертальні, ударні і 
: пр. ) і беруть участь при цьому робочі органи (пальці рук, кисті рук, рука, руки, права нога тощо); просторові компоненти дій-амплітуда рухів (мала, середня, велика); тимчасові компоненти дій - швидкодія в звичайних умовах і при обмеженому часу, швидкість реагування на окремі сигнали; силові компоненти дій - силове навантаження на окремі групи м'язів 
(динамічна, статична); особливості координації рухів: відповідність рухів за силою,швидкості і просторовим параметрам (точність відтворення форми,величини кутів і т. п.), узгодженість одночасних і послідовнихрухів рук і ніг у різних поєднаннях, узгодженість рухів зпроцесами сприйняття (сенсомоторних координація); пластичність і виразність рухів.

Характер будь-якого конкретного трудового рухової діївизначається одним або кількома ознаками. Характер трудовихрухових дій у різних видах професійної діяльності можебути ідентичним або, навпаки, різко відрізнятися один від одного. Так, прироботі на пультах управління оператор досить часто виконує руху здуже малою амплітудою - менше 2 см; при кнопковому ж управлінніпереміщення кнопки становить від 2 до 12 мм із силою натискання від 200 до 1600р. Тут про характер трудових рухових дій можна говорити як промікрорухах, що вимагають швидкості рухової реакції. Вальцювальникгарячого прокату металургійного підприємства в процесі роботи повиненшвидко переміщати по великій амплітуді розпечені металеві заготовки. 
У цьому випадку переважають рухи з великою амплітудою, динамічноїнавантаженням на м'язи рук, плечового поясу і спини і зі статичним навантаженнямна м'язи ніг. 
З наведених прикладів видно, що різний характер трудових дійоператора та вальцювальника гарячого прокату обумовлює і різні вимогидо їх спеціальним якостям.

Під особливими зовнішніми умовами професійної діяльностімається на увазі супутнє дію факторів, що ускладнюють трудовоїпроцес. Так, несприятливі виробничі умови викликаютьдодаткове напруження психічних і фізіологічних функцій організмупід час роботи. Інші умови праці вимагають того, щоб працівникиоволоділи рядом допоміжне-прикладних рухових навичок,

Таким чином, об'єктивні чинники праці-характер рухових дій іособливі зовнішні умови діяльності - зумовлюють специфічневплив на організм людини. Ці фактори в їх конкретному видівизначають і специфічні вимоги тієї чи іншої професії допідготовленості працівників (їх психічним та фізичним якостям,рухових н

Категория: Педагогика | Добавил: vladimird (04.04.2014)
Просмотров: 627 | Рейтинг: 0.0/0 |

IXI - приятная реклама

IXI - приятная реклама

IXI - приятная реклама

IXI - приятная реклама
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Форма входа
Поиск
Друзья сайта

Статистика



Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Copyright MyCorp © 2024
Сайт управляется системой uCoz