Зміст поняття “ спілкування “ розкривається в двох взаємозалежних аспектах – це як дві сторони однієї медалі : – як процес, не спрямований на зміну психологічного стану партнера; - як процес, спрямований на зміну психологічного стану партнера. Функції спілкування : контактна, інформаційна, спонукальна, координаційна, функція розуміння, емотивна (цілеспрямоване збудження у партнері потрібних емоційних переживань, неусвідомлюваний обмін переживаннями ). інструментальна, функція самовираження, трансляційна, експресивна, функція соціального контролю, функція соціалізації. Особливість спілкування – у його нерозривному зв’язку з діяльністю. Діяльність є головним середовищем і необхідною умовою виникнення і розвитку контактів між людьми, передавання потрібної інформації, взаєморозуміння та узгодження дій. Змістом спілкування завжди є інформація, зумовлена потребами взаємодії людей. Змістом спілкування є знання, уміння, навички – зміст свідомості людини. Різновиди спілкування : а) залежно від контакту учасників : міжособистісне, особистісно-групове, міжгрупове; б) за тривалістю : короткочасне – довготривале; в) за включеністю : безпосереднє-опосередковане, пряме – непряме; г) за завершеністю : завершене – незавершене; е) за сферою перебігу знань ; у сфері знань, навичок, умінь (навчання і виховання ), у реально виконуваній діяльності (навіювання, переконання ), у сфері мотивів і потреб (переконання); ж) за використовуваними засобами : матеріальне ( предмети постають засобами у спілкування ), знакове (вербальне – невербальне, особистісно-смислове з використанням засобів, які зрозумілі лише в даній групі ); з) за орієнтацією – соціальне особистісне. Структура спілкування включає 3 сторони : комунікативну( обмін інформацією), інтерактивну (обмін діями ), перцептивну (сприймання людини людиною ). Комунікативний аспект спілкування : передача, формування, розвиток, уточнення інформації. Обмін інформацією змінює відносини між учасниками. Він можливий, якщо відсутні бар’єри у спілкуванні. Інформація передається за допомогою вербальних і невербальних засобів