Загальна характеристика методів психодіагностики уваги
До них відносять : Коректурну пробу Б.Бурдона, Рахунок і відрахування за Крепеліним, Проба на переключення ( Лебединський), Таблиці Шульте, Кооректурна проба ( Іванов-Смоленський), Методика розподілення і переключення уваги, Методика Мюнстерберга, Проба на переключення уваги за допомогою модифікованих таблиць Шульте-Горбова. Ці методики придатні для вивчення таких якостей уваги, як продуктивність, стійкість, переключення, об’єм, розподілення уваги, концентрація. Коректурна проба була запропонована у 1895р. психологом Б.Бурдоном. Дослідження проводиться за допомогою спеціальних бланків з рядами розташованих у випадковому порядку літер, цифр, знаків. Інструкція зумовлює однієї або двох цифр, кожних 30 або 60 секунд експерементатор робить відмітку в тому місці таблиці, де в цей час знаходиться олівець дослідженого. Відміяається кількість проглянутих знаків, кількість помилок, і час виконання завдання. Суттєве значення має розподіл помилок протягом дослідження та їх характер. Норма дослідж.- викон.завд. на повному бланку 6-8 хвилин, не більше 15 помилок. Рахунок і відрахування за Крепеліним. В тому самому році ( 1895) таку методикі запропонував Крепелін. Пропонується бланк з надрукованими рядочками цифр ( по два рядочка). Експериментатор фіксує час. Розташовані в одному порядку цифр чорні 25 і 24 червоних. Експериментатор фіксує час виконання кожного завдання, помиллоки, спостереження за темпом виконання завдань, ( рівномірне, нерівномірне). Норми часу : 45-50с. –для 1ет., 45-50 с. – для 2ет., 1,5 – 2 хв. для 3 ет. Завдання : три етапи : 1. В порядку зростання показувати і називати чорні від 1 до 25 . 2. Червоні від 24 до 1. 3. Почергово не називаючи колір, показувати цифри. Проби на переключення ( Лебединський ). Полягає в називанні по черзі пар слів, які позначають живі і не живі предмети ( собака, кіт – парта, стілець ). Фіксують інтервал між парами, динаміка ( чи збільш., чи зменш., стабільна ), самі слова, чергування антоніміві синонімів. Пропонується набір слів, до яких необхідно підібрати синоніми і антоніми. ( горе – біда, радість). Таблиці Шульте. Визначає стійкість уваги та динаміку працездатності, тобто для дослідження сенсомоторних реакцій та особливостей. Психолог показує підліткові першу таблицю, на якій числа від 1 до 25, розташовані не по порядку. Потім таблицю закриває і дає інструкцію: показати та назвати всі числа по порядку від 1 до 25. Робити це слід швидко і без помилок. Коли табл. відкривається включ.секундомір. Друга, третя та наступні табл. подаються без інструкцій. Обробка результатів. Основний показник – час виконання та кількість помилок окремо за кожною табл. За результатами виконання кожної таблиці може бути побудована крива втомлюваності, яка відображає стійкість уваги та працездатності у динаміці. Можна також підрахувати показники ефективності роботи психічної стійкості, ступеня входження в діяльність. ( за спец. формулами). Шульте –Горбова. Горбов, у 1959р. Таблиця 7*7 ( 49 клітин), червоні і чорні. В ній розташовані чорні цифри від 1 до 25 і від 1-24 червоних. Три етапи дослідження : 1. Продемонструвати чорні числа від 1-25 по рядку. 2. червоних від 24-1 в зворотньому порядку. Фіксується час кожного етапу. 3. Пропонується по черзі 1 червоне число 11 чорне ( 1 чорне – 23 червоне). Фіксується час. Норми 1. 2 етап – 40 –50 с. 3 етап – до 2,5 хв. Методика Мюнстерберга. Направлена на визначення вибірковості уваги. Рекомендується для використання при профовідбірі на спеціальності, які потребують доброї вибірковості і концентрації уваги, а також високої перешкодостійкості. Серед словесного текста знаходяться слова. Ваша задача, як можна швидше прочитати текст, підкреслити ці слова.