СУТНІСТЬ ПЛАНА МАРКЕТИНГУ ТА ЙОГО МІСЦЕ В БІЗНЕС-ПЛАНІ БАНКУ.
1.Словник-довідник “Банківська справа” пропонує таке визначення поняття “маркетинг” : “Маркетинг – комплексна система організації й збуту продукції, орієнтована на задоволення потреб споживачів і одержання прибутку на підставах дослідження й прогнозування ринку.” [1,83-84] 2.За сучасних умов маркетинг є необхідним елементом успішного налагодження підприємницької діяльності в різних галузях. Особливим різновидом маркетингу є банківський маркетинг, який має на меті вирішення наступних завдань : •встановлення існуючих і потенційних ринків банківських послуг; •вибір конкретних ринків і встановлення потреб замовника; •встановлення довго- й короткотермінових цілей для розвитку існуючих і нових видів послуг; •запровадження нових видів послуг у практику й контроль банку за реалізацією програми впровадження. 3.Ефективне подолання всіх цих проблем вимагае від банку розробки та втілення в життя бізнес-плану, зокрема такого його елементу як план маркетингу. “Бізнес-план — це документ, що описує всі основні аспекти майбутнього комерційного підприємства, аналізує всі проблеми, з якими воно може стикнутися, а також визначає способи вирішення цих проблем. Вірно складений бізнес-план зрештою відповідає на питання — чи варто взагалі вкладати гроші в цю справу та чи дасть вона прибутку?” [4,32]. 4.У складанні бізнес-плану особисто беруть участь керівники банку.Моделюючи майбутню діяльність банку, вони водночас перевіряють свої задуми. Крім того, до формування бізнес-плану можуть бути залучені експерти. 5.Бізнес-план є перспективним документом, його складають на 3-5 років. Основні показники для першого року роблять у щомісячній розбивці, для другого року – в щоквартальній і лише починаючи з третього року можна обмежитися річними показниками. 6.До основних елементів бізнес-плана банку належить план маркетингу, що обов`язково вміщує наступні положення : 7.Схема поширення банківських продуктів, тобто надання послуг, які пропонує даний банк; 8.Ціноутворення, тобто формування цін на банківські послуги; 9.Реклама. 10.Методи стимулювання попиту на послуги даного банку. 11.Формування громадської думки про банк та його комерційну діяльність. 12.Розробляючи план маркетингу, банк намагається знайти відповіді на такі питання : •Як буде реалізуватися банківський продукт? •Як буде визначатися відсоток по кредитах, які надає банк? •Який рівень прибутковості на вкладені кошти банк планує реалізувати? •Як буде організовуватися реклама й скільки на неї треба виділяти? •В який спосіб банк домагатиметься зростання клієнтури – за рахунок створення нових філій чи за рахунок пошуку нових форм залучення клієнтів? •Як буде організовано службу сервіса й скільки на це буде потрібно коштів? •Як домагатися доброї репутації банку в очах громадськості? 13.Характеризуючи бізнес-план АКБ “Україна”, розроблений на 1997-2000 рр., А.В.Калина та А.А.Кощеєв зауважують, що в ньому “…визначені стратегічні завдання, вирішення яких зміцнить базу банківського капіталу. Це кардинальне поліпшення процесу кредитування, забезпечення ефективнішого управління кредитним ризиком, підсилення управлінського контролю за операціями банку й діяльністю його філій; наданння клієнтурі різноманітних і високоякісних банківських послуг і розширенння на цій підставі бази фінансово стабільних клієнтів.” [2,46]