У пізнавальній сфері людини особливе місце посідають вищі почуття. Вони являються собою відображення переживання людиною свого ставлення до явищ соціальної дійсності. За змістом вищі почуття поділяються на моральні, естетичні, інтелектуальні та практичні. Моральні почуття - це почуття, в яких виявляється стійке ставлення людини до суспільних подій до інших людей, до самої себе. Естетичні почуття – це відчуття краси явищ природи, праці, гармонії барв, звуків, рухів і форм. Інтелектуальні почуття - являють собою емоційний відгук, ставлення особистості до пізнавальної діяльності в широкому її розумінні.. Практичні почуття - це переживання людиною свого ставлення до діяльності. Людина реагує на різні види діяльності – трудову, навчальну, спортивну. Практична почуття виникають у діяльності. Переживання людиною свого ставлення до того, що вона робить, або пізнає до інших людей, до самої себе, називається почуттями та емоціями. Емоції – це більш просте безпосереднє переживання в даний момент пов’язаний із задоволенням або не із задоволенням потреб. Почуття – більш складне за емоції, постійне ставлення особистості до того, що вона пізнає і робить, до об’єкта своїх потреб. Почуття характеризуються усталеністю і тривалістю. Почуття визначає динаміку і зміст емоцій. Почуття властиві лише людині. Емоції можуть відрізнятися певною дієвістю. Якщо вони спонукують до вчинків, до висловлювань, збільшується напруження сил, то це стенічні емоції. Якщо емоції характеризуються пасивністю або спогляданням, переживання при цьому розслаблюють людину, вона весь час сумнівається – астенічні емоції. Емоції бувають позитивні і негативні .. За змістом розрізняють наступні почуття : - моральні, -інтелектуальні, - естетичні. Функції емоцій і почуттів : 1. Сигнальна( комунікативна) – супроводжується виразними рухами, мімікою, пантомімікою, зміною голосу). 2. Регулятивна – стійкі переживання спрямовують нашу поведінку, підтримують її, змушують переборювати різні перепони, при цьому знімається надлишок емоційного напруження. 3. Відображувальна (оцінювальна ) – узагальнена оцінка явищ і подій. 4. Спонукальна (стимулююча )- почуття ніби визначають напрямок пошуку при розв’язуванні якоїсь проблеми. 5. Підкріплююча – значущі події, які викликають сильну емоційну реакцію, швидко і надовго закарбовуються в пам’яті. 6. Перемикальна – в конкуренції мотивів в результаті якої визначається домінуюча потреба. 7. Пристосувальна - завдяки емоціям, ми можемо пристосуватися до зовнішніх умов.