Чотири фактори, що впливають на формування здібностей
Чотири фактори, що впливають на формування здібностей : - задатки, - виховання, - середовище географічне, соціальне і домашнє, - особисте прагнення до самовдосконалення. Здібність – це синтез властивостей людської особистості, що відповідає вимогам діяльності і забезпечує високі досягнення в ній. Кожна здібність має свою структуру, в якій можна розрізнити : опорні та провідні властивості. Структура здібностей залежить від розвитку особистостей. Здібності людини є її істотними властивостями та виявляються в діяльності, в праці. Здібності – це своєрідні властивості людини, її інтелекту, що виявляються в навчальній, трудовій, науковій та ін.діяльності і є необхідною умовою її успіху. Здібності – це такі психологічні особливості людини, від яких залежить опанування знань, умінь та навичок, але які, проте не є знаннями, уміннями, або навичками. Здібності – це індивідуально-психологічні особливості особистості, які є умовою успішного здійснення певної діяльності і які визначають відмінності в оволодіннінеобхідними їй знаннями, уміннями та навичками. Існують 2 рівні розвитку здібностей : реподуктивний і творчий. Найвищий рівень розвитку і прояву здібностей називається талантом і геніальністю. За спрямованістю здібності поділяються на загальні та спеціальні. Загальні – така система індивідуально-вольових властивостей особистості, яка забезпечує відносно легку і продуктивну діяльність в опануванні знаннями. Спеціальні здібності – це така система властивостей особистості, яка допомогає діяльності досягти високих результатів у певній спеціальній сфері. До основних пед. здібностей належать наступні : експресивні, дидактичні, перцептивні, наково-педагогічні, авторитарні, комунікативні, особистісні, організаторські, конструктивні, гностичні, мажорні, психо-моторні. Природною передумовою здібностей є задатки. Вони можуть розвиватися в процесі навчання, виховання і трудової діяльності. Задатки насамперед виявляються у схильностях до певного виду діяльності або у підвищеній допитливості до всього, тому схильності, це перша і найбільш рання ознака здібності, яка народжується. Педагогічні здібності, їх наявність чи відсутність визначається за наступними ознаками : - стійка схильність до пед.діяльності; - спостережливість; - пед.умова. Учителі мають вирізнятися ораторськими здібностями. Тільки він може багато змінити в дитині. Здібності пов’язані з переконанням, з почуттями, вольовими якостями, працювитістю, вимогливістю до себе. На першому етапі розвитку здібності мають репродуктивний і наслідувальний характер. Для 2-ого етапу характерні творчі елементи діяльності, самостійність у постановці та вирішення питань. Тут створюються внутр.передумови для саморозвитку.