Діагностика готовності до школи. Застосування орієнтаційного тесту Я. Йїрасека.
Готовність до школи - сукупність морфофізіологічних і психічних особливостей дитини старшого дошкільного віку, яка забезпечує успішний перехід до систематичного організованого шкільного навчання. Обумовлена дозріванням організму дитини. Зокрема її нервової системи, ступенем сформованості особистості , рівнем розвитку психічних процесів ( сприймання, уваги, пам’яті, мислення ). В педагогічній і психологічній літературі поряд з терміном “готовність до школи “ вживають термін “ шкільна зрілість”. Ці терміни майже синоніми, хоча другий більшою мірою відображає психофізіологічний аспект дозрівання організму. Готовність до школи включає такі компоненти : мотиваційну, вольову, розумову, комунікативну й мовну готовність. Комунікативна готовність до школи – рівень розвитку умінь та навичок спілкування з людьми дитини 6-7 років. Мотиваційна готовність до школи – наявність у дитини, що йде до школи системи мотивів, що забезпечують високий інтерес до навчання в школі. Орієнтаційний тест шкільної зрілості Я. Йїрасека являє собою модифікацію тесту А.Керка. Варто зазначити, що малюнок людини відноситься до числа старих діагностичних прийомів.Він складається із трьох завдань : малювання чоловічої фігури за уявленням, наслідування письмовим буквам, змальовування групи крапок. Я. Йїрасек ввів додаткове четверте завдання, яке полягає у відповідях на запитання (кожній дитині пропонується відповісти на 20 запитань). Малюнок людини потрібно виконувати використовуючи уяву. При змалюванні написаних слів повинні бути забезпеченні однакові умови, як і при змальовуванні групи крапок, об’єднаних в геометричну фігуру. Для цього кожній дитині роздаються аркуші паперу з наявними зразками виконання другого і третього завданнь. Всі три завдання вимагають хорошого розвитку тонкої моторики руки. Інструкція до завдання 3 . : “ Подивись, тут намальовані крапки. Спробуй і намалюй ось тут, поряд такі ж. “ Четверте завдання полягає : дати відповіді на запитання. Готовими до школи вважаються діти, які з перших трьох субтестів, отримали від 9-11 балів, потребують додаткового обстеження для отримання більш об’єктивних даних. Особливу увагу потрібно звернути на групу дітей, які набрали менше 11 балів, що складає розвиток нижчий норми. Такі діти потребують індивідуального обстеження інтелекту, розвиток особистості, мотивац.якостей.