Психодіагностика особистості за допомогою проективних методів.
Застосування тесту “Незавершені речення” Проективні методики – ще один клас суб’єктивних методик. Характерною рисою всіх методик цього типу – є невизначеність, неоднозначність стимульного матеріалу(наприклад, малюнки), який досліджуваний повинен інтерпретувати, завершити, доповняти і т.д. Проективний метод бере свій початок з 1879р, коли Френсіс Гальтон створив асоціативний експеримент, який полягає в тому, що на запропонований стимул аналізуються ситуації, які виникають. Розвиток проективного методу належить Юнгу і Крепеліну. Творці проективних методик думають, що особистість робить вплив на всі психічні процеси : сприймання, пам’ять, емоції, почуття і т.д., тобто особистісні особливості проектуються і виявляються в ситуаціях активності, направленої на невизначені, слабкоструктуровані стимули різного виду. Проективні методи характеризуються малою стандартизованістю проведення всієї процедури обстеження і тлумачення даних, що, за думкую спеціалістів, цілком виправдана, оскільки вивчаються глибинні індивідуальні особливості особистості, обстеження яких потребує гнучкої тактики і неординарного підходу до аналізу отриманих результатів. Для оволодіння технікою роботи з проективними методиками потрібно багато часу, оскільки в деякому значенні ця процедура потребує, поряд з високою професійною кваліфкацією, творчого підходу до кожного випадку, що, як правило, приходить з досвідом роботи, нагромадженням великої маси емпіричних даних. Уведення терміна проективні методики належить Л.Франку, який запропонував і свою класифікацію: 1. Методики структурування. 2. Методики конструктурування. 3. Методики інтерпретації. 4. Методики доповнення. 5. Методики катарсиса. 6. Методики вивчення експресії.(аналіз почерка). 7. Методики вивчення продуктів творчості. Проективні техніки – це група методик характерною рисою, яких є оцінка особистості вцілому. Суттєва рзнака проективних методик – використання механізму в проекції. На відмінну від тестів інтелекту, в цих методиках вірних або невірних відповідей немає. Проекція – процес і результат збагнення і породження значень, які заключаються в свідомому і несвідомому перенесенні суб’єктом власних якостей або станів на зовнішні об’єкти. Розріняют декілька видів проекції : 1. Проекція класична або захисна, 2. Проекція атрибутивна; 3. Проекція аутистична. Під проекцією нерідко розуміється не тільки засіб психологічного захисту, але і обумовленість процесів сприйняття слідами пам’яті всіх минулих сприймань. Згідно Фрейду проекцією називають два істотно різномантних явищ, які об’єднуються неусвідомленістю трансформацій, яким піддаються вихідні потяги, - в свідомості ж виступає лише продукт цих трансформацій. На практиці прийнято розрізняти два типа проекції. Класифікація проекцій згідно Фрейда : 1. Проекція класична, 2. П.атрибутивна. 3. П.аутистична. 4. П.раціональна. Методика Незавершені речення – застосовується в експериментально-психологічній практиці давно. Існує багато варіантів. Даний варіант запропонований Саксом і Леві. Він включає 60 незавершених речень, які можуть бути розділені на 15 груп, які характеризуються в тій або іншій мірі систему відношення досліджуваного до сім’ї, до сексуальних відношень, до колег по роботі , до начальника.Деякі групи речень мають відношення до випробовуваним людиною страхів і побоювань, до почуття усвідомлення власної вини, свідчать про його відношення до минулого і майбутнього, торкаються взаємовідношеннь з батьками і друзями, власні життєві наміри. Тестування ( без обробки) займає від 20 хвилин, до декількох годин ( в залежності від особистості досліджуваного).