Психодіагностика міжособистісних стосунків за допомогою Лірі
Методика створена Лірі, Лефоржем і призначена для дослідження уявлень суб’єкта про себе та ідеальне-Я, а також для вивчення взаємостосунків у малих групах. Для дослідження міжособистісних стосунків визначається 2 фактори: домінування-підкорення,дружелюбність-агресивність.Для уявлення основних соціальних орієнтацій Лірі розробив схему у вигляді круга, поділеного на 4 сектори: домінування, підкорення, дружелюбність,агресивність.В свою чергу круг ділиться на 16 секторів. Сума балів кожної орієнтації переводиться в індекс, де домінує вертикальна ( домінування-підкорення), і горизонтальна ( дружелюбність-ворожість). Опитувальник має 128 тверджень, із яких по кожному з 8 типів відносин відповідають 16 запитань. Вони групуються по 4 і періодично повторяються. Максимальна оцінка рівня – 16 балів, але вона розділена на 4 ступеня вираження відносин: низька і помірна ( адаптивна поведінка), висока і екстремальна ( екстремальна до патології). Методика дозволяє виявити соціальне-Я, реальне-Я, інше. Підрахунок балів по кожній октанті проводиться за ключем. За спеціальними формулами визначаються фактори домінування та підкорення. Типи відносин до оточуючих: авторитарний, егоїстичний, агресивний, підозрілий, підкорюваний, залежний, дружелюбний, альтруїстичний. Тест дозволяє виявити не лише рефлексію креативного компонента образа “ Я-реальний”, але й уявлення про образ “ Я-ідеальне”. Це надасть можливість визначити креативний резерв і творчий потенціал особистості . Вам пропонується самостійно оцінити свої особистісні якості, відповідаючи на запитання тесту. При позитивних відповідях на запитання ставте “ +”, а при негативних “-“ в графіку “ Я-реальний”, “ Я-ідеальний “. Кількість балів за кожним індексом креативності визначається за ключем теста при підсумуванні отриманих балів. Якщо у досліджуваного відповідь на запитання співпадає з ключем теста, він отримує 1 бал за даним індексовим показником у графі “ Я – реальне”, або “ Я-ідеальне”. Наприклад, якщо на запитання 1 досліджуваний відповів + і ключ відповіді +, то за першим індексом М(творче мислення), він отримує 1 бал, якщо “ – “, то отримує 0. Далі будуються психологічні профілі креативності “ Я-реальний”, та “ Я-ідеальний”. Для побудови психологічних профілей креативності слід намалювати 2 кола “ Я-реальне”, та “ Я-ідеальне” і поділити кожен на 8 частин. Відрізки осі від середини ділять на 10 рівних частин. На них позначають бали, які відповідають значенню кожного креативного показника. Вони свідчать про рівень восьми виділених креативних здібностей, які при з’єднанні точок складають психологічний профіль креативності. Пропонується 128 суджень, які стосуються рис характеру, темпераменту і поведінки. Використовується для обстеження уявлень суб’єкта про себе, та “ Я-ідеальне “, а також для вивчення взаємовідносин в малих групах. За допомогою даної методики виявляється домінубчий тип відносин до людей в самооцінці та взаємооцінці. Типи міжособової взаємодії : ( 8 типів) 1. Власний-лідируючий, 2. Незалежний –домінуючий, 3. Прямолінійний-агресивний, 4. Недовірливий –скептичний. 5 покірно-сором’язливий.6.Залежний-слухняний. 7.співпрацюючий-конвенційний. 8. Відповідальний – великодушний.( в колі типи розміщені проти часової стрілки, по два в кожній осі.).