Дослідження рівня розумового розвитку за допомогою КВТІ Кеттела
Модель Кеттела – вона може бути віднесена до класу ієрархічних моделей, але має наступі особливості : Кеттел вважає, що є два фактори інтелекту : - чистий інтелект, або вільний, не залежить від освіти, культури і т.д., а залежить від природи. – зв’язаний інтелект, його рівень визначається сукупністю знань, вмінь, навичок, набутих в ході соціалізації особистості. Таким чином, Кеттел побудував методику так званий “ культурно-вільний тест інтелекту “ ( К В Т І ), за задумкою автора він повинен вимірювати так званий вільний або природній інтелект. Для цього він використовував невербальні стимули ( малюнки, зображення), такий тест був створений в 1958 році і мав три варіанти : 1. Для дітей 4-8років і розумово-відсталих. 2. Для дітей 8-12років, і дорослих, які не мають вищої освіти. 3. Для учнів старших класів, студентів і дорослих з вищою освітою. Культурно-вільний тест інтелекту Кеттела призначений для вимірювання рівня інтелектуального розвитку, незалежно від впливу факторів оточуючого середовища, так званого “ чистого інтелекту “. К В Т І був опублікований інститутом особистісного тестування та тестування здібностей. К В Т І може використовуватися і як тест швидкості ( 12, 5 хвилин для розв’язання усіх 46 завдань ) і як тест рівня (досліджуваний виконує тест так довго, як вважає за потрібне).