Категорії віку і розвитку в віковій психології. Фактори психічного роз-ку.
Фактори психічного роз-ку. Вік – в психології – категорія, яка означає якісно специфічну ступінь розвитку онтогенетичного – часові характеристики індивідуального розвитку ( вік хронологічний, вік психологічний). Під віком розуміється якісно своєрідний період фізичного, психологічного або поведінкового розвитку, який характеризується притаманими тільки йому особливостями. В психології склалося два представлення про вік : фізичний вік і психологічний вік. Перший характеризує час життя дитини в роках, місяцях, і днях, минулих з момента його народження, а інший вказує на досягнутий до цього часу рівень психологічного розвитку П’ятирічна за фізичним розвитком дитина психологічно може бути розвинута, наприклад, як шестирічна або семи, восьмирічна дитина. Може бути і навпаки: діти із відставанням розумового розвитку звичайно характеризуються зворотнім співвідношенням фізичного і психологічного віку. Переходи від одного віку в інший може відбуватися непомітно як для самої дитини, так і для оточуючих її людей. Періодизація віку : 1. Дитинство : від народження до 1 року ; 2. Раннє дитинство – 1-3 роки; 3. Дитинство дошкільне – 3-6р.; 4. Молодшо шкільний вік – 6-10р.; 5. Підлітковий вік – 10-15р; 6. Юність. 7. Зрілий вік. 8. Літній вік – 60-75 р. 9. Старечий вік – 75-90р. ; 10. Довгожителі - 90 р. і вище. Психічний розвиток - закономірна зміна психічних процесів, виражене в кількосному, якісному і структурному перетворенні. В еволюційному розвитку психіки виділяють три стадії : 1. Стадія психіки сенсорної елементарної; 2. Стадія психіки перцептивної; 3. Стадія інтелекта. Фактори розвитку – система факторів, які визначають психічний і поведінковий розвиток дитини, це сукупність методів і засобів навчання, організація і зміст навчання, рівень педагогічної підготовленості вчителів. Фактори розвитку можуть сприяти або перешкоджати йому, прискоряти або навпаки, сповільнювати процес розвитку дитини.