Охарактеризуйте роль спілкування у психічному розвитку дитини. Форми спілкування за Лісіною.
Предметом діяльності спілкування є інша людина, партнер по спілкуванню. Потреба в спілкуванню полягає у прагненню до пізнання і оцінки інших людей, а через них і за їх допомогою до самооцінки і самопізнання. Мотивом спілкування є ділові, пізнавальні, особистісні. Засоби спілкування – це операції за допомогою яких здійснюється комунікативна діяльність. Вони можуть бути експресивно-мімічними, предметно-дійовими, мовленевими. Розвиток спілкування дитини Лісіна у являла як зміну декількох цілісних форм спілкуванню формою спілкування є комунікативна діяльність на певному етапі її розвитку, яку характеризують параметрами: 1) Часом виникнення даної форми. 2) Основним змістом потреби у спілкуванні. 3) Основними нормативами, які спонукають спілкування дитини з дорослим. 4) Основними засобами спілкування. Зміст параметрів форм спілкування за Лісіною. 1) Ситуативно-особистісне (2-6 міс.) зміст потреби – увага та доброзичливість дорослого, мотиви – особистісні, засоби – експресивні мімічні 2) Ситуативно-пізнавальна (3мвс.-2 роки) – зміст потреби – співробітництво з дорослим, мотиви – ділові, засоби – предметно-дійові. 3) Позаситуативно-пізнавальна (3-5 років) – зміст потреби – повага до дорослого, мотиви – пізнавальні, засоби – мовленнєві. 4) Позаситуативно-особистісна (6-7 років) – зміст потреби – співпереживання і взаєморозуміння дорослого, мотиви – особистісні, засоби – мовленнєві.