Принципи роботи групи :-. Необхідність виконувати суворий розклад групових занять; - намагатися говорити в групі про все відверто і відкрито; - не виносити за межі групи те, що відбувається під час групових занять; - допомагати товаришам по групі включатися в роботу групи; - пізнати і змінити спосіб поведінки і переживання, які є причиною їх порушення або граючий істотну роль у походженні і протіканні афективних симптомів; - не витрачати час на обмірковування на загальні теми, концентруватися на конкретних проблемах як власних, так і інших членів групи; - вислуховувати думки, поради оточуючих, обмірковувати їх, але приймати рішення самостійно... Процес розвитку групи починається із стадії залежної пошукової поведінки, проходить через виникнення, загострення, дозвіл внутрішньогрупових конфліктів і просувається до формування групової згуртованості і ефективного рішення проблем.Можна виділити наступні фази групового процесу: Фаза 1. Орієнтація і залежність Фаза характеризується високим рівнем напруги, що виникає в результаті неспівпадання очікувань, відносин і установок клієнтів з реальною груповою ситуацією, її вимогами і поведінкою психолога. У цій фазі виникає псевдозгуртованість як прагнення зняти напругу,... Вони вважають, що порятунок залежить від психолога і стоїть ним тільки правильно зрозуміти, що він від них хоче, то все буде нормальне. Вони ідеалізують психолога і переоцінюють його. Психолог ніяк не реагує на їх очікування, зводить нанівець їх потребу в керівництві і навмисно підвищує напругу в групі.Учасники групи вважають, що засобом корекції служать взаємні ради: хто-небудь розказує про свою проблему, а група намагається дати яку-небудь практичну раду. Характерним для цієї фази є прагнення учасників пошуків взаємних контактів, пошуків засобів рішення власних проблем за допомогою взаємних рад, які на даному етапі рідко мають дійсну цінність, повторюючи те, що людина вже багато раз чула. Фаза 2. Конфлікт і протестУ другій фазі психолог провокує групу на відкриту конфронтацію з ним шляхом розколювання поступово виникаючої єдності, згуртованості групи. Внаслідок чого група, остаточно розчарувавшися в ньому, починає обвинувачувати його у всіх своїх бідах.. Характерні негативні коментарі, критика членів групи один одного, готовність виражати швидше ворожі відчуття. У цій фазі виникає цілком обгрунтована ворожість, протест і бунт проти психолога.Якщо в першій фазі група прагне звести психолога на п'єдестал, то в другій фазі вона повстає проти свого кумира.. Обговорення негативних відчуттів до психолога, аналіз їх причин дозволяє клієнтам набути досвіду самоаналізу, переживання, розуміння проблем.На завершальному етапі цієї фази починається структуризація групи, виробітку її цілей і норм. У цей період складається доброзичлива обстановка, формується активність, відповідальність, згуртованість членів групи, що сприяє розкриттю, опрацьовуванню проблематики клієнтів.Фаза 3. Розвиток зв'язків і співпраця Третя фаза характеризується процесом структуризації групи, розвитком групової культури, вироблення групових норм, цілей, цінностей, формуванням згуртованості, взаємодопомоги і взаїмоподдержки.Група вже не залежить від психолога і може плідно працювати самостійно.У цій фазі знижується напруга, зростає згуртованість, потреба у відчутті своєї приналежності до групи. Виникають загальні норми і цінності, втрачає своє значення проблема авторитету і лідера, підвищується відповідальність і активність членів групи, здатність до групової діяльності і спільної роботи. Центральною темою є розмова про себе і решті членів групи з відкритим виразом відчуттів. Поява відчуття безпеки приводить до спроб зняття масок, бажання перевірити цю безпеку. Розкриття торкається, перш за все, вражень, що виникають безпосередньо в групі, відчуттів і оцінок на адресу інших учасників. З'являється специфічне відчуття «Ми». Головним інтересом групи стає взаємна згода і гармонія.Третя фаза — це активно працююча психокоррекцийна група. Згуртованість, зацікавленість, щирість, спонтанність учасників групи створюють умови для вирішення задач.Фаза 4. Цілеспрямована діяльністьЧетверта фаза є робочою фазою активно і цілеспрямовано працюючої психокоректувальної групи. Виникла в попередній фазі згуртованість, щирість, відчуття безпеки створюють необхідні умови для психокоррекционого процесу в групі.Група вже не пригнічує негативні емоції, а, навпаки, свідомо допускає їх, щоб конструктивно переробити в собі ці відчуття. Починається функціонування групи як єдиної робочої одиниці, де створена певна структура з безліччю змінних ролей. Подібний стан триває весь час існування групи, що залишився, уриваючись періодично досить короткими кризами, що нагадують деякий прояв попередніх фаз. Але існує і інша позиція. Наприклад, С. Кратохвил сумнівається у тому, що група повинна пройти через стадію агресії до керівника. Можливий альтернативний шлях. Психолог, маючи свій авторитет, організовує і направляє активність групи, допомагає їй виробити власні норми і стилі роботи, а потім поступово з активного керівника-лідера переходить на позицію спостерігача