Класифікації психокорекційних і психотерапевтичних груп
Існує велика кількість класифікацій психокорекційних і психотерапевтичних груп, які знайшли своє відображення в працях таких авторів як, Рудестам, Ялом, Яценко, Перлз, Берн, Пезешкіан і ін. Інтерес до групових форм роботи з кожним роком зростає. На ринку психологічної допомоги працює багато різновидів груп, які спеціалізуються в різних галузях. Класифікацію напрямків тренінгових груп здійснено на основі критерію Ж.Годфруа : 1. Групи інтрапсихічного напрямку : - гр.зустрічей; - гештальт-групи; - гр.тілесної терапії; - психоаналітичні групи; - гр.які використовують психосинтез; - гр.арттерапії. 2. Поведінкові групи:-т-групи; - гр.тренінгу умінь; - гр. танзактного аналізу; -гр.танцювальної терапії; - НЛП-гр.; - психодраматичні групи. Т-групи. – Курт Левін і його колеги. ( 1946р. ). Група- це реальний світ в мініатюрі, в ній існують ті ж проблеми, що і в житті. Але ця штучно створена лабораторія відрізняється тим, що в Т-групах, кожен може бути як експериментатором, так і предметом експеримента. В цих групах можуть вирішуватися такі завдання, які в реальному житті неможливо вирішити. Ціннісні установки, які лежать в основі Т-груп, включають : 1. Відданість науковим принципам дисциплін, які вивчають поведінку людей і суспільства ; 2. Демократичність ( на противагу авторитарності ); 3. Взаємодопомога. З діяльністю повязані такі понття, як : - навчальна лабораторія ( відображено той факт, що в групах научіння проходить в процесі випробовування нових форм поведінки в безпечній обстановці ) ; - научіння, тому як вчитися ( включає самопрезентацію, зворотній звязок і експериментування.) Самопрезентація – на протязі всього існування групи, сприйняття того, що відбувається, членами групи, проявл.в їх діях. Одним із способів цього процесу є застосування моделі “ вікна Джогарі “- арена, фасад( відомо тільки самій особистості), сліпе пятно ( відоме іншим, але сама особистість не усвідомлює це), несвідоме ( ні їй, ні іншим); Зворотній звязок - потрібно розуміти коротке аргументоване і конструктивне висловлювання, кожним членом групи своїх міркувань про розуміння, про способи вирішення різних проблем, про особистий стиль діяльності і спілкування, про порівняльну ефективність тих чи інших способів поведінки ігрових ситуаціях, про успішне виконання поставлених на заняттях завдань. Експериметнуваня – дослідження нових способів, стратегій поведінки. Научіння відбувається, коли кожний член групи може отримати чіткий та конкретний зворотній звязок, про доречність та ефективінсть своєї поведінки в обстановці, в якій можна вільно задавати питання, проводити дослідження і набувати новий досвід.; - принцип тут і тепер. – обмеження, які вводяться на груоповому занятті, обмірковуванню, обговорюванню підлягають лише ті, особистісні прояви характеристики спілкування учасників, які можна спостерігати в ході заняття. В Т- групах учасники отримують допомогу в розвитку специфічних комунікативних навичок, таких як : описування поведінки, передавання почуттів, активне слухання, коніронтація. Описування - усне коментування конкретних спостерігаючих дій, здійснюваних іншими. Передавання почуттів – воно вкл.як можна більш точну передачу свого внутрішнього стану і повідомлення про нього. Активне слухання – припускає відповідне осмислення сприйняття сказаного іншою людиною, при цьому той хто слухає задає тому, хто говорить питання, уточнює чи правильно він зрозумів зміст його висловлювання, точне емпатійне розуміння, має на увазі вміння слухати і здатність відтворення почутого. Конфронтація – найбільше дійова форма комунікації, яка може не тільки сприяти розвитку, але й наносити шкоду. Про конфронтацію говорять, коли дії однієї людини спонукають іншу задумуватися над своєю поведінкою, проаналізувавши її і змінити.