Консультування — це сукупність процедур, і спрямованих на допомогу у вирішенні проблем і прийнятті рішень щодо професійної кар'єри, шлюбу, родини, удосконалювання особистості й міжособистісних відносин». Під технікою психологічного консультування розуміють спеціальні прийоми, які психолог – консультант, діючи у рамках тих чи інших процедур консультування, використовує для наповнення цих процедур на кожному із етапів психологічного консультування Процедури і Техніка психологічного консультування. 1.Етап.Початок роботи.А)першою процедурою на цьому етапі – зустріч клієнта консультантом.Техніки: - Привітання( « Я рада вас бачити», « Рада познайомитися»Проведення клієнта на місце (Дати можливість вибрати місце самому клієнту).Б) процедура - встановлення позитивного психологічного клімату з клієнтом.Техніки: - Встановлення раппорта (потрібно справити гарне враження на клієнта – охайний вигляд, приємний вигляд обличчя, дотримання спеціальної зони спілкування).В) процедура- зняття психологічного бар»єра.Техніки: - дати клієнту спершу побути самому(освоїтися) ; -м»яка, спокійна музика;- помірні рухи руками, можна дати клієнту журнал чи книгу, або іграшку.-сказати, що ви теж хвилюєтесь, що був випадок, коли один клієнт також хвилювався, але все пройшло добре. 2.Етап. Збір інформації.А) Процедура – діагностика особистості клієнта.Техніки: Бесіди, спостереження, тести.Б) Процедура – вияснення суті проблеми клієнта, виявлення його ресурсів. Техніки: слухання, діалог. Тут головним є активне слухання В) Процедура – активізація пам»яті кл. Техніки: допомога у виявленні справжніх почуттів та формулюванні висказувань, психологічна підтримка клієнта(емпатія- входження в почуття і світ іншого), провокація клієнта( слова клієнта ставляться під сумнів, аби клієнт сприйняв ситуацію з іншого боку), заповнення пауз( виникаючі під час консультування паузи потрібно заповнити питаннями, метафорами, «тримати паузу») 3.Етап . Стратегічний. А) процедура – виявлення можливих рішень. Техніки: інформування клієнта(інформація з даної проблеми повинна бути доступною, конкретною, суб’єктивною); порада (виказування власної думки стосовно проблеми, але не осудження.); запевнення( психолог запевняє клієнта в правильності рішення, або не допустимості його); роз’яснення(роз’яснення своєї точки зору клієнту).Б) Вияснення плану дій. Техніки: пошук багатьох рішень, стимулюючі питання, складання алгоритму щодо вирішення проблеми, конкретизація очікуваного результату. В) процедура – вияснення способів контролю за реалізацією наміченого плану( ті ж техніки, що в попередній процедурі); техніка закріплення впевненості клієнта та формування готовності до досягнення. Бесіда, цілеспрямовано організована спеціалістом, є основним методом ведення психологічного консультування. В ході її шляхом спілкування «клієнт-консультант» передбачається виявлення даних, що цікавлять дослідника. Бесіда використовується на різних стадіях психологічного консультування. В залежності від цілей етапа консультативного процесу змінюються і цілі бесіди. Альошина виділяє наступні етапи ведення бесіди:1. Знайомство з клієнтом і початок бесіди (5-10хв.) 2.Розпитування клієнта (25-50 хв.)3.Формування і перевірка гіпотези 4.Корекційний вплив (10-15 хв.)5.Завершення бесіди (5-10 хв.) Початок бесіди. На цьому етапі бажано вже знати ім'я клієнта, спитати чи знає він чим займається психолог. Треба використовувати такі питання:"Що вас сюди привело?", "Слухаю вас уважно" тощо. Розпитування клієнта. Даний етап включає наступні підетапи:1)психолог зацікавлений в розповіді клієнта;2)коли достатньо інформації, щоб сформулювати психокорекційну гіпотезу. Виокремлюють 4 напрямки розпитування: -Підтримання контакту з клієнтом - емпатійне слухання, об'єктивне сприймання .-Спрямування клієнта до розповіді - збір даних про історію виникнення проблеми, відношення клієнта до діючих осіб в розповіді, відношення до проблеми, уявлення про причини проблеми з точки зору клієнта та ін.-Структурування бесіди - "Скажіть, будь-ласка, я правильно зрозуміла..."-Осмислення того, що розповідає клієнт - за 20-3 0хв. психолог вже повинен орієнтуватися в проблемі клієнта. Формування гіпотези. Вербально виражена психологом гіпотеза є інтерпретацією проблеми клієнта. Тобто, гіпотеза - це запро¬понована психологом ситуація вирішення проблеми. Психокорекційний вплив. Полягає в допомозі клієнту у формуванні можливих альтернатив поведінки та вирішенні того, чи готовий клієнт до змін. Завершення бесіди. 1)підведення підсумків 2)обговорення питань подальшого зв'язку психолога з клієнтом 3)прощання з клієнтом.