Методи впливу в процесі психологічного консультування.
Консультант володіє надзвичайно широкими й різноманітними можливостями професійного впливу, але основним серед них, безперечно є вербальний контакт із клієнтом, точніше – консультативна бесіда. Професійна бесіда є складовою конструкцією, що являє собою сукупність різних прийомів і технік, які професіонал використовує з метою досягнення відповідного ефекту. Серед цих технік важливу роль займають такі техніки: схвалення думок клієнта, стимулювання висловлювань, стислість і зрозумілість мови психолога, навіювання, переконання, опора на позитивне, використання метафор, байок, прикладів із власного життя, автотренінг, програвання ситуацій, переосмислення ситуації клієнтом з допомогою психоконсультанта, нове бачення ситуації. Велику роль у процесі консультування відіграють прийоми та техніки, спрямовані на вирішення різних спеціальних завдань, що виникають під час прийому. Серед них: різноманітні питання, спрямовані на зміну й корекцію позицій клієнта, домашні завдання з чіткими вказівками стосовно того, що і як повинен робити клієнт, дискусії, орієнтовані на прийняття клієнтом того чи іншого рішення, і т. п Особливу групу прийомів консультування складають методи й техніки, які є для клієнта спеціальними завданнями й вправами, що змінюють, або поглиблюють процес бесіди. До числа таких технік належать, наприклад, «техніка порожнього стільця», «висновок контрактів». Крім вербальних засобів впливу, консультант повинен володіти ще й широким спектром невербальних засобів, серед яких контакт очей, характеристики голосу, поза. Ці засоби забезпечують процес консультування в цілому, знімаючи напругу клієнта, забезпечуючи його комфорт і контакт із консультантом. Звернувшись до робіт соціальних психологів, ми виявляємо опис варіантів такої психологічної дії: 1) зараження; 2) навіюванн я; 3) переконання; 4) наслідування. Зараження можна визначити як несвідому, мимовільну схильність індивіда певним психологічним станам, що виявляються не через усвідомлене ухвалення якої-небудь інформації або зразків поведінки, а через передачу певного емоційного стану. Навіювання є особливий вид дії, а саме: цілеспрямована, неаргументована дія однієї людини на інше або на групу. При навіюванні здійснюється процес передачі інформації, заснованій на її некритичному сприйнятті. Феномен навіювання, суггестія, як соціально-психологічне явище володіє глибокою специфікою, тому правомірно говорити про особливе явище - "соціальну суггестію". Переконання побудоване на тому, щоб за допомогою логічного обгрунтування добитися згоди від людини, що приймає інформацію Наслідуваня - не просте ухвалення зовнішніх рис поведінки іншої людини або масових психологічних станів, але відтворення індивідом рис і зразків демонстрованої поведінки.