1.Етап. Збір інформації. Першою процедурою на цьому етапі є Зустріч клієнта консультантом. Другою процедурою являється – встановлення позитивного та сприятливого емоційного настрою клієнта. Третьою процедурою цього етапу є зняття психологічних бар»єрів(приємна музика, дозволити клієнту спершу побути на самоті в кабінеті, дати клієнту в руки книгу, журнал, іграшку, сказати клієнту, що теж хвилюєтесь). 2.Етап. Перша процедура: діагностика особистості клієнта(бесіда, спостереження , тести). Друга процедура: вияснення суті проблеми клієнта, виявлення його ресурсів(діалог, слухання). Третя процедура: активізація пам»яті клієнта(допомога у виявленні справжніх почуттів та формулюванні висказувань, психологічна підтримка клієнта, паузи, провокація клієнта). 3.Етап. Стратегічний. Перша процедура: визначення можливих рішень (інформування клієнта, порада, переконання, роз’яснення). Друга процедура: обговорення плану дій( пошук рішень, стимулюючі питання, визначення алгоритму щодо вирішення проблеми, конкретизація очікуваного результату). Третя процедура: визначення способів контролю за реалізацією наміченого плану. Четвертий етап: реалізація плану клієнтом(проводиться клієнтом самостійно, без присутності персоналу). Техніка психологічного консультування. 1.Етап.Початок роботи. А)першою процедурою на цьому етапі – зустріч клієнта консультантом. Техніки: - Привітання( « Я рада вас бачити», « Рада познайомитися» - Проведення клієнта на місце (Дати можливість вибрати місце самому клієнту). Б) процедура - встановлення позитивного психологічного клімату з клієнтом. Техніки: - Встановлення раппорта (потрібно справити гарне враження на клієнта – охайний вигляд, приємний вигляд обличчя, дотримання спеціальної зони спілкування). В) процедура- зняття психологічного бар»єра. Техніки: - дати клієнту спершу побути самому(освоїтися) ; -м»яка, спокійна музика; - помірні рухи руками, можна дати клієнту журнал чи книгу, або іграшку. -сказати, що ви теж хвилюєтесь, що був випадок, коли один клієнт також хвилювався, але все пройшло добре. 2.Етап. Збір інформації. А) Процедура – діагностика особистості клієнта. Техніки: Бесіди, спостереження, тести. Б) Процедура – вияснення суті проблеми клієнта, виявлення його ресурсів. Техніки: слухання, діалог. Тут головним є активне слухання (кивання головою, питання –ехо( клієнт « В мене поганий настрій» - психолог « У вас поганий настрій?»), дослівне повторення фраз клієнта, прийом уточнення певних фраз клієнта, перефразування окремих реплік клієнта, віддзеркалення емоцій(проказування їх словами – «ви засмучені, ви схвильовані». В) Процедура – активізація пам»яті клієнта. Техніки: допомога у виявленні справжніх почуттів та формулюванні висказувань, психологічна підтримка клієнта(емпатія- входження в почуття і світ іншого), провокація клієнта( слова клієнта ставляться під сумнів, аби клієнт сприйняв ситуацію з іншого боку), заповнення пауз( виникаючі під час консультування паузи потрібно заповнити питаннями, метафорами, «тримати паузу») 3.Етап . Стратегічний. А) процедура – виявлення можливих рішень. Техніки: інформування клієнта(інформація з даної проблеми повинна бути доступною, конкретною, суб’єктивною); порада(висказування власної думки стосовно проблеми, але не осудження.); запевнення( психолог запевняє клієнта в правильності рішення, або не допустимості його); роз’яснення(роз’яснення своєї точки зору клієнту). Б) Вияснення плану дій. Техніки: пошук багатьох рішень, стимулюючі питання, складання алгоритму щодо вирішення проблеми, конкретизація очікуваного результату. В) процедура – вияснення способів контролю за реалізацією наміченого плану( використовуються ті самі техніки, що й в попередній процедурі); техніка закріплення впевненості клієнта та формування готовності до досягнення.