Консультування може бути реакцією на ситуацію клієнта (кризове консультування) або стимулом для зростання і розвитку клієнта (розвиваюче консультування). Традиційно про консультування говорять стосовно ситуації в час або після кризи, проте слід було б також допомагати людям передбачати можливі проблеми в майбутньому, навчити їх розпізнавати ознаки кризи, що насувається, і озброїти їх навиками придушення криз у зародку. Будь-яке успішне консультування має на увазі особисте зростання, проте в кризовій ситуації людина знаходиться в її полоні, під тиском обставин, і оскільки консультування обмежується рамками існуючої проблеми, концептуальний і поведінковий арсенал клієнта може поповнитися у вельми невеликому об'ємі. Криза за визначенням означає "розвилку на дорозі" або поворотну крапку, має на увазі напружений, тривожний стан, який не може переноситься байдуже. Криза обмежена в часі: щось повинне змінитися, не можна залишатися в кризі постійно. Рішення будь-якої кризи може бути досягнуте тільки рішучістю на яку-небудь дію. У житті людини кризи відмічаються як результат зміни ходу подій унаслідок якої-небудь втрати. Будь-який клієнт може бути в кризовій ситуації, тому кожен консультант повинен уміти дізнаватися ознаки кризи. Динаміка кризи: У початковій стадії зовнішні або внутрішні події стають дуже сильні. Якщо на цій стадії робота з власними ресурсами проходить для людини з користю або приносить заспокійливий ефект, то криза проходить. Якщо звичні ресурси не допомагають, то розгортається криза. Тут він знаходиться на стадії кризи, званої “поворотна крапка”. На цій стадії виникає ризик суїциду. Наступний етап кризи це реорганізація. Клієнту необхідна допомога в знаходженні нових внутрішніх або зовнішніх ресурсів або перегляд тих можливостей, які, здавалося б, провалилися. Завершуюча стадія кризи відновлення, коли клієнт відновлює нормальний рівень функціонування і відчуття життєвої стабільності. Для успішної кризової терапії потрібно, щоб психолог-консультант знав, що людина в кризовому стані знаходиться у владі відчуттів. Завдання психолога пояснити клієнту його відчуття, а не впливати на його поведінку. Клієнт поводиться відповідно до того, що він відчуває. Клієнт, що звертається по психологічну допомогу в умовах кризи, як правило, випробовує певну гамму відчуттів: тривога, безпорадність, печаль втрати, відчуття сорому, гнів та ін. Вважаю важливим відзначити той факт, що людина в кризі переживає амбівалентне почуття. Виділяють три важливі якості для ефективності психологічного консультування: пошана (відношення до клієнта як до нормальної людини); добродушність (консультант повинен бути людяним, справжнім); емпатія (здатність достовірно розуміти клієнта і повертати це розуміння назад клієнту). Іншими словами, консультант повинен уміти встати на позицію клієнта. Виділяють чотири стадії кризової терапії. Обов'язкова стадія, яку необхідно досягати це ухвалення рішення. Стадія 1 Ухвалення. Ця перша стадія направлена на встановлення контакту з клієнтом. На початку бесіди він може знаходитися в нерішучості, замішанні, пов'язаному з тривогою, гнівом, печаллю, сумнівами, відчуттям провини. Стадія 2 Проблема. Завдання цієї стадії допомогти клієнту у визначенні і проясненні проблеми і конфлікту, пов'язаного з проблемою. Конфлікт може мати багато причин. В кінці клієнт повинен позначити свою проблему. Стадія 3 Альтернативи. Завдання цієї стадії полегшити клієнту дослідження можливих альтернатив, їх можливі наслідки.