Консультування клієнтів з завищеним рівнем домагань
Інколи клієнти ненаситні у своїх вимогах. Вони вимагають частіших і довших зустрічей з консультантом, домагаються постійної турботи, хочуть телефонувати додому й подовгу розмовляти із ним і, взагалі, – мати можливість у будь-який час зв’язатися з консультантом; переконані, ко консультант вплине і на їхніх близьких. Інакше кажучи, в особі консультанта ці клієнти хочуть мати постійного порадника в житті. Зіткнувшись із такими нереалістичними вимогами клієнтів, насамперед слід відповісти собі на кілька питань: • Як я почуваю себе, коли від мене вимагають так багато? • Чи можу я сказати клієнту «ні», коли цього хочу? • Які вимоги я ставлю перед собою і наскільки вони співпадають з вимогами клієнтів? • Чи можу я протистояти підвищеним вимогам клієнтів, чи дозволю маніпулювати собою? Відповіді на ці запитання відіграють вирішальну роль у формуванні ставлення до подібних клієнтів. Деякі консультанти, особливо молоді, відчувають надмірну потребу в наданні допомоги. Клієнти з підвищеними вимогами дуже легко маніпулюють цією потребою. Консультативний контракт у таких випадках починає скидатися на стосунки розбещеної дитини із занадто турботливими батьками, яким нелегко змиритися з примхами своєї дитини, але зате вони почувають себе «задіяними». Консультант повинен позбавитися ілюзій про свою значимість, незамінність у житті клієнта. Необхідно розуміти природу підвищених вимог клієнтів і характер своїх реакцій на них, а також уміти не вдаватися до конфронтації.