Причини алкоголізму : соціальні, біологічні і психологічні причини. Біологічні причини бачать в особливостях метаболізму індивіда — деякі люди дуже чутливі до алкоголю. Інші, навпаки, відрізняються підвищеною толерантністю, споживають надмірні дози спиртних напоїв і стають алкоголіками Bird (1973) вичерпно описав варіанти такої обумовленості. 1.Деякі консультанти алкоголізм розуміють як шкідливу звичку, ваду, слабкість характеру. Серйозної причини для випивки ніби і немає — просто п'ють тому що подобається, бракує воля, хтось розладнав або розсердив, неможливо опиратися впливу друзів, або просто тому що так вже вийшло. Консультант при такому підході прямо говорить клієнту, що він думає про алкоголіків взагалі і конкретно про клієнта, а також роз'яснює, що той повинен робити. Зрозуміло, слід перестати пити, більше часу уділяти сім'ї, роботі, знайти хобі і т.п. 2.Консультанти, які бачать причини пияцтва в життєвих турботах, в прагненні втекти від важкої і хворобливої реальності, всю свою енергію направляють на розкриття труднощів і проблем, що уникають клієнтом. Консультант повинен бути люб'язний з клієнтом, проте не м'якосердий, оскільки дуже легко можна стати жертвою маніпуляцій клієнта, адже алкоголіки відрізняються умінням викликати співчуття, привертати на свій бік і таким чином утримувати консультанта на безпечній відстані. 3.Убачаючи причини алкоголізму єдино в життєвих труднощах, ми часто не зачіпаємо істотний чинник - внутрішні конфлікти, страх перед самим собою. Консультанту слід мати на увазі, що деяким алкоголікам взагалі не можна допомогти Працюючи з алкоголіком, консультант повинен враховувати деякі принципи: • по-перше, консультування може відбуватися, тільки коли клієнт не п'є. П'ючому клієнту допомогти неможливо; • по-друге, контакт з клієнтом-алкоголіком досить амбивалентен, оскільки залежність від консультанта змішується з ворожим, маніпулятивним відношенням до нього. Консультанту доводиться усилювати залежність клієнта від себе, замінюючи нею залежність від алкоголю, яку алкоголік схильний заперечувати • по-третє, консультант зобов'язаний розібратися в своїх реакціях контрперенесення по відношенню до клієнта. При роботі з алкоголіками нерідко виникає відчуття безнадійності, оскільки здається, що вкладені зусилля даремні. Консультант повинен чітко розуміти, що він не в силах зупинити пияцтво алкоголіка. Він може лише допомогти алкоголіку прагнути тверезості, але не здатний примусити його кинути пити".Анонімні алкоголіки" (АА), що спирається на програму 12 кроків.