КОНСУЛЬТУВАННЯ КЛІЄНТІВ З ПСИХОСОМАТИЧНИМИ РОЗЛАДАМИ
Психосоматичний клієнт протягом років може терпіти відносини, які не тільки не приносять задоволення, але виснажують і руйнують його особу. Важко пояснити, чому це відбувається. Психосоматичним клієнтам не властиві мазохістські риси. Якби такі відносини доставляли мазохістське задоволення, не виникали б психосоматичні симптоми. Толерантність до несприятливих взаємостосунків і природу психосоматичних симптомів можна пояснити придушенням ворожості, агресивності, злості. Якщо звичайно озлобленість спонукає людей до припинення відносин, то психосоматична особа пригнічує злість і продовжує відносини. Зовні така людина навіть не здається страждаючою, проте консультант може з повною очевидністю переконатися в стражданні його тіла. Незрозуміло, чому відбувається придушення злості, але відомо, що психосоматичні клієнти дуже чутливі до будь-яких проявів озлобленості в собі і інших. Найважливіша задача консультанта в бесіді з психосоматичним клієнтом — допомогти йому виявити, хоча б частково, приховану озлобленість. Але як це зробити? Деякі консультанти починають з питань: Чи "нервовий Ви?", чи "Чутливий Ви?". Можливі відповіді на ці питання, на жаль, дають мало відомостей. Але можна запитати і про конкретні проблеми і постаратися вникнути в життя клієнта: "Схоже, щось в житті викликає у Вас заклопотаність; чи не розкажете про це?" або "Що відбувається у Вашому житті, що в ній змінилося, що стало інакше, ніж раніше?". Консультант повинен не тільки допомогти клієнту усвідомити свою озлобленість, але і вказати, як вона позначається на поведінці. Бесіда з психосоматичним клієнтом про озлобленість звичайно важка і далеко не завжди успішна, хоча дозволяє показати клієнту, яка його життєва ситуація, як він пригнічує свою ворожість і як це пов'язано з його соматичними симптомами. Консультант повинен не тільки допомогти клієнту розпізнати в собі злість, але і спонукати його до відреагування в процесі консультування. Тому не дивно, якщо у разі успішної роботи замінником дійсного об'єкту ворожості клієнта тимчасово стає консультант. Ще одна істотна причина трудності консультування психосоматичної особи полягає в її "емоційній неписьменності", нездатності вербализовати свої внутрішні переживання, браку символічного мислення. Дуже важко допомогти людині психологічними методами, коли він свої емоційні проблеми розуміє як соматичні. Такий клієнт говорить про різноманітні болі, багато мовчить, не проявляє ніякої мотивації до співпраці, явно орієнтований на медикаментозне лікування, постійно примушує консультанта до ініціативи. Монотонний, емоційно безбарвний стиль клієнта викликає у консультанта роздратування, тому що він відчуває себе загнаним в кут. Спроба активно залучити клієнта в емоційні відносини тільки збільшує у того тривожність через невміння вербализовати відчуття.