Шкільна дезадаптація - з цим поняттям пов'язують відхилення у навчальній діяльності, утруднення у навчанні, конфлікти з однокласниками, неадекватну поведінку. Звідси результат об'єктивних утруднень, небажання відвідувати школу. Цілком природньо, що подолання тієї чи іншої форми дезадаптивності повинне бути спрямоване на усунення причин, що її викликають. Причини дезадаптації: низький рівень розвитку загально-розумових здібностей, високий ступінь емоційної нестійкості, не сформованість мотиваційної сфери, високий рівень домагань на тлі низьких можливостей, характерологічні особливості, незрілість психіки, особливості сімейного виховання, стиль керівництва педагогів. При цьому виникає загроза появи неврозів, психопатій. Педагог має орієнтуватися на: - Розуміння і осмислення змісту педагогами, класними керівниками ідеї адаптаційного періоду. - Індивідуальний підхід до учня, його можливостей, щоб не послабити нервову систему, не занизити самооцінку імотивацію до засвоєння знань. - Розвиток і реалізація здібностей учнів. - Формування цінностей та ідеалів. - Створення програми адаптаційного періоду - Проведення батьківських зборів для виявлення очікування батьків в зв'язку з навчанням їхньої дитини в школі, ознайомлення з матеріалами адаптаційного періоду. - Створення МППК для аналізу результатів адаптаційного періоду, створення певних рекомендацій, завдань для кожного конкретного класу. Перераховані умови сприяють урахуванню саморегуляції, прийнятті адекватних рішень. Для створення цих умов повинні бути задіяні усі шкільні служби, зокрема психологічна. Основні завдання адаптаційного періоду. - створити атмосферу довіри, добрих відносин, комфортності,взаємопідтримки - діагностувати причини дезадаптаційного періоду - виявити ресурси розвитку самої дитини, а також можливості сім'ї і школи - звернути увагу до "різноголосиці" вимог - введення самоконтролю і самоорганізації - підбір корекційно розвиваючої програми, враховуючи як причини дезадаптації, так і виявлення ресурсів з ціллю дорозвитку необхідних структур дитини в штучно створених умовах і перенесення сформованих навичок в соціальну ситуацію розвитку дитини. Корекційна робота: 1. формувати вміння вчитися у середні школі, адаптація до середньої школи 2. формування уявлень про себе як вмілу людину з задатками (можливостями) розвитку 3. розвиток учбової мотивації і інтересів 4. розвиток навичок співробітництва з ровесниками, вміння змагатися з іншими і порівнювати свої результати 5. формувати вміння досягати успіху і розвивати впевненість в собі.