За Лічко.Підліток з нестійкою акцентуацією характеру потребує постій¬ного контролю, вимогливості, дисципліни. Таким чином, у сприятливому мікросередовищі, де прикладом для наслідуван¬ня є позитивні лідери, а норми поведінки не суперечать соціаль¬не схвалюваним нормам, підліток з нестійкою акцентуацією буде мало чим відрізнятися від оточуючих. Гіпертимний підліток, навпаки, не витримає чіткої регламентації поведінки та постійного контролю. Необхідно шука¬ти інший засіб впливу, що дає можливість спрямувати енергію гіпертима в правильне русло. Таких підлітків слід заохочувати до діяль¬ності, яка потребує кмітливості, рішучості, наполегливості. Це мо¬жуть бути, наприклад, організація дискотек або інших шкільних вечорів, туристських походів, спортивних змагань, різноманітних заходів, де потрібно проявити активність, уміння швидко орієн¬туватися, де можна задовольнити прагнення до лідерства, новатор¬ства. Складніше знайти шляхи корекції поведінки підлітків з екс¬плозивним (збуджуваним) типом акцентуації характеру. Тут основ¬на умова — індивідуалізація свідомості, її інтелектуалізація, окультурювання. Тільки розвиток духовності такого підлітка, особистісна зрілість, прищеплення йому стійких моральних переко¬нань можуть спонукати його до самовиховання. Під час психокорекційної роботи бажано проводити індивіду¬альні бесіди та тренінги, спрямовані на зменшення агресії, посилен¬ня самоконтролю та пошук ефективних шляхів досягнення лідерст¬ва. Цьому дуже сприяють заняття атлетизмом, единоборствами. Необхідно формувати якийсь індивідуальний механізм, який перериває спалах роздратування та злості: зосередження на реальних зорових враженнях, відчуття напружень у тілі, зміна пози, внутрішнє промовляння заспокійливої фрази тощо. Треба також навчити збудливого підлітка соціальне схвалюваним засобам розрядки агресивного стану. Наприклад, відчувши в собі зростаюче роздратування, не «зривати злість» на оточуючих, а роз¬рядитися шляхом рухової активності: бокс, біг, вибивання пилу з килима, забивання цвяхів тощо. Епілептоїдам у силу їхньої інертності та педантичності дуже допомагають заняття, які вимагають монотонності, точності, поси¬дючості. Це перш за все різьблення, мозаїка, граверні роботи. Слід заохотити підлітків до цих видів діяльності, допомогти їм досягти успіху в них, підказати, що, коли їх охоплює почуття туги й злобного настрою, найкраще зайнятися улюбленою справою. Істероїдні підлітки повністю можуть задовольнити свою по¬требу бути в центрі уваги, беручи участь у художній самодіяльності, виступах молодіжних естрадних ансамблів, виконуючи обов'язки диск-жокея в школі на дискотеках, екскурсовода в шкільному музеї тощо. Надалі їм можна порекомендувати професії адміністратора, офіціанта, манекенниці, стюардеси, тобто такі види діяльності, де вони будуть «на виду». Слід підкреслити, що такі підлітки охоче беруть участь у гру¬пових психокорекційних заняттях і їхнє включення в будь-яку гру¬пу значно полегшує працю психолога: вони демонструють несподі¬вані засоби спілкування, оригінальні шляхи виходу з конфліктних ситуацій, створюють цікаві сюжети оповідання. Циклоїдний тип. фази чергують з фазами підйому і з періодами рівного настрою. Тривалість фаз міняється — спершу дні, 1—2 нед, з віком вони можуть подовжуватися або, навпаки, згладжуватися. В субдепресивній фазі наголошуються млявість, упадок сил, все валиться з рук. В період підйому циклоїдні підлітки виглядають як гипертимы. Впадають в очі не властиві їм звичайно ризиковані жарти над старшими і бажання скрізь і усюди говорити дотепно. Лабільний тип.Головна межа в підлітковому віці — крайня лабільність настрою, який міняється дуже часто і надмірно різко від нікчемних і навіть непомітних для навколишніх мотивів. Кимось невтішно сказане слово, непривітний погляд випадкового співбесідника здатні раптом занурити в похмурий настрій без яких-небудь серйозних неприємностей і невдач. Астено-невротичний тип. Головними рисами є стомлюваність, дратівливість і схильність до іпохондричности. Сенситивний тип.виступають дві головні риси цього типу: надмірна вразливість і відчуття власної неповноцінності. В собі бачать безліч недоліків, особливо в області морально-етичних і вольових якостей. Психастенічний тип.Головними рисами психастенического типу є нерішучість, схильність до всякого роду міркуванням, тривожна недовірливість у вигляді побоювань за майбутнє — своє і своїх близьких, любов до самоаналізу, самокопанню і легкість виникнення нав'язливих страхів, побоювань, дій, ритуалів, уявлень, думок. Захистом від постійної тривоги за майбутнє стають вигадані прикмети і ритуали. Шизоїдний тип.В підлітковому віці всі риси шизоїдного типу украй загострюються. Перш за все впадають в очі замкнутість і відгороджена. Частіше ж нездатність встановлювати контакти важко переживается. Внутрішній світ майже завжди закритий для сторонніх і часто заповнений фантазіями і захопленнями. Ударам по “слабій ланці” шизоїдної акцентуації є ситуація, в якій необхідно швидко і легко вступати в неформальні контакти (формальні контакти, на відміну від сенситивных підлітків, при шизоїдній акцентуації даються відносно легко). Конформний тип. Головна межа — постійна і надмірна конформность до свого безпосереднього звичного оточення. Життєве правимо—думать “як все”, поступати “як все”, старатися, щоб все було “як у всіх” — від одягу і манери поводитися до світогляду і думок з животрепетних питань.