Спрямованість психокорекційного процесу активне соціально-пед. навчання АСПН
У цілому психокорекція слугує поліпшенню взаємовідносин су¬б'єкта з іншими людьми та подоланню труднощів у спілкуванні. Істотною умовою навчання у групі АСПН є приділення уваги по-вторюваності особливостей поведінки та характеру розладу стосунків із різними членами групи й у різних ситуаціях, що забезпечується ба-гаторівневістю й тривалістю групового процесу. У процесі психодіагностики береться до уваги чинник повторюва¬ності. Психолог зосереджує увагу на ригідних формах поведінки, які суперечать свідомим, просоціальним намірам людини. Ситуація в групі АСПН має подвійну спрямованість: на реалізацію загальнолюд¬ських цінностей у стосунках між людьми (щирість, прийняття іншого таким, який він є, взаємопідтримка, взаємоприйняття один одного, психологічна безпека контактів, взаєморозуміння та ін.) і наближен¬ня до індивідуально-неповторної проблематики кожного учасника. Особливості психокорекційного процесу в групі АСПН Психокорекційна робота в групі АСПН завжди зорієнтована на з'ясування глибинних психологічних передумов труднощів спілкування, породжуваних особистісною проблемою, тобто внутрішньою супереч¬ливістю психіки.. Психокорекційний процес у групі АСПН завжди передбачає на¬явність організаційних аспектів. Чисельність психокорекційної групи не повинна перевищувати 12 осіб, Навчання в групі психокорекції відбувається не на абстрактних моделях, без співвіднесеності з емпіричним досвідом її членів у ситу¬ації «тут і тепер», а на матеріалі кожного учасника впродовж усіх днів занять. У групах АСПН психокорекційні цілі спочатку визначаються ли¬ше в загальному вигляді й конкретизуються вже у процесі роботи. 4.1. Принципи функціонування групи АСПН Заняття в групі АСПН, зважаючи на їх тривалість, мають прохо¬дити в належно обладнаній аудиторії, Добираючи членів групи, слід дотримуватися принципів добро¬вільності, наявності бажання самовдосконалити вміння й набути на¬вички спілкування, відсутності занадто стереотипних форм поведінки. Перед початком занять доречно прочитати лекцію про основні тео¬ретичні засади методу АСПН Доцільно (хоча й не обов'язково), щоб психокорекційна група бу¬ла різностатевою й закритою для нових членів. Заняття можна прово¬дити або впродовж навчального року раз на тиждень (по 3,5-4 год), або впродовж 10-12 днів, працюючи по 8-12 год на добу. Оптималь¬на кількість учасників — 12 осіб. Іще одна вимога — не обговорювати групових подій поза заняттямиЧленів групи АСПН треба поінформувати про особливості групового процесу АСПН як цілісної системи психолого-педагогічного впливу на осо¬бистість, а також про нетрадиційний характер керівництва групою, за якого немає жорсткої регламентації поведінки та формального керівництва. Керівник бере участь у всіх процедурах АСПН. методи групової корекції. Групова дискусія Групова дискусія є провідним методом активного соціально-психо¬логічного навчання. Це пояснюється абсолютизацією тенденцій спон¬танності й невимушеності поведінки. В результаті створюється мож¬ливість вивчати базові психологічні захисти, логіку несвідомого й ха¬рактер внутрішньої програмованості поведінки. В основу методу спон¬танної дискусії покладено безпосередню, нерегламентовану вербальну інтеракцію (взаємодію) між членами групи АСПН, завдяки чому на¬вчання наповнюється неповторним змістовним матеріалом, який піддається осмисленню. Психомалюнок Теми малюнків добираються зазвичай у двох напрямах або пізнання групових феноменів і динаміки групи, або висвітлення по¬чуттів членів групи, історії їхнього життя та характеру ставлення до минугулого. Окрім описаних, є багато інших методичних прийомів, наприклад: а) малювання на вільну тему; б) розмовне малювання: члени групи працюють із обраними ними партнерами парами, в кожної з них один аркуш паперу, пари спілку¬ ються за допомогою образів, ліній, фарб; в) спільне малювання: кілька осіб або вся група малюють на одно¬ му аркуші, наприклад, групу, її розвиток, настрій, атмосферу та ін.; г) додаткове малювання: малюнок передається по колу, один почи¬ нає малювати, другий продовжує, третій доповнює і т. ін. Рольова гра Рольова гра відрізняється від психодрами соціальним спрямуван¬ням сюжету. В групі АСПН ця методика має ту специфічну особ¬ливість, що вона розгортається в дії, без попередніх сюжетних відпра-цювань. Мінімізація інформації про те, що робити, дає змогу учасни¬кам гри набувати творчої самодіяльності, керівництво якою відбу¬вається за допомогою внутрішніх програм їхньої психіки.Гра проходить спонтанно. Психодрама Спільним для рольової гри та психодрами є наявність спонтанності, безпосередньості й мимовільності дій учасників. Визначення сюжету як рольової гри, так і психодрами є мінімальним. У процесі психодрами кожний член групи з метою загострення проблеми або внесення корек¬тивів у спрямованість взаємодії може принагідне подати репліку за іншого. Під час рольової гри в центрі уваги — міжособистісна пробле¬ма, психодрами — особистісна. У рольовій грі провідним є професійний чи соціальний аспект, у психодрамі -- глибинно особистісний. Психодрама сприяє також розвитку інтуїції й творчих здібностей > розумінні внутрішнього світу іншої людини. Методи невербальної взаємодії До засобів невербальної взаємодії належать міміка й жести, рухи тіла, дистанція, пауза.